Skip to the main content

Review article

https://doi.org/10.17234/SocEkol.24.1.1

SUVREMENI MODELI SVEUČILIŠTA I NJIHOVA KRITIKA U DRUŠTVENIM ZNANOSTIMA

Sven Marcelić orcid id orcid.org/0000-0003-4755-2796 ; Odjel za sociologiju, Sveučilište u Zadru Obala kralja Petra Krešimira IV, br. 2 23 000 Zadar


Full text: croatian pdf 175 Kb

page 41-62

downloads: 1.047

cite


Abstract

Širenje visokog obrazovanja, razvoj društva znanja i dominacija neoliberalnih javnih politika u obrazovanju dovele su do stvaranja novih modela suvremenog sveučilišta. Modeli kao što su sveučilište drugog i trećeg tipa te trostruka uzvojnica naglašavaju praktičnu dimenziju visokog obrazovanja te primjenjivost koja se očituje kroz inovacije, patente i suradnju sa širokim krugom regionalnih, nacionalnih i nadnacionalnih dionika. Dosadašnji dominantni humboldtovski model, koji odlikuje utemeljenost na poučavanju i istraživanju zamjenjuje proširenje uloge sveučilišta „trećom misijom“, koja je primarno određena komercijalnim karakterom stvaranja novog znanja. Znanost se primarno evaluira kroz primjenjivu i komercijalnu dimenziju a mijenja se i sama uloga znanstvenika koji sve više postaje orijentiran na menadžerski aspekt vlastitog rada. Pritom se kao epistemički uzor uzimaju prirodne i tehničke znanosti, dok kod društvenih i humanističkih znanosti dolazi do marginalizacije. U ovome se radu donosi opis suvremenih modela sveučilišta te odgovor društvenih i humanističkih znanosti na novonastalo stanje. Iznose se tri vrste kritičkih strategija: metodološka kritika, pregovaračka strategija afirmacije društvenih i humanističkih znanosti te refleksivno-epistemološka kritika modela suvremenog sveučilišta.

Keywords

društvo znanja; društvene znanosti; sveučilište drugog/trećeg tipa; trostruka uzvojnica; civilno društvo; sveučilište

Hrčak ID:

153319

URI

https://hrcak.srce.hr/153319

Publication date:

25.2.2016.

Article data in other languages: english german

Visits: 2.332 *