Skip to the main content

Review article

https://doi.org/10.3935/ljsr.v22i2.61

SOCIOKULTURALNI ČIMBENICI NEZADOVOLJSTVA TIJELOM U ADOLESCENCIJI

Inja Erceg Jugović orcid id orcid.org/0000-0001-7321-1253 ; Department of Psychology, Faculty of Humanities and Social Sciences, University of Zagreb, Zagreb, Croatia


Full text: croatian pdf 378 Kb

page 465-488

downloads: 1.829

cite


Abstract

Nezadovoljstvo tijelom, kao jedan od aspekata slike tijela, predstavlja subjektivnu negativnu procjenu vlastitog tjelesnog izgleda te je posebno izraženo tijekom adolescencije, razdoblja mnogobrojnih i drastičnih tjelesnih promjena. Na nastanak i razvoj nezadovoljstva tijelom utječu mnogobrojni čimbenici iz različitih izvora. U okviru ovog rada učinjen je pregled istraživanja utjecaja medija, roditelja i vršnjaka oba spola kao snažnih sociokulturalnih čimbenika nezadovoljstva tijelom. Socijalna okolina uvjetuje i postavlja norme, ideale i standarde tjelesne ljepote utječući na percepciju tijela i razvoj nezadovoljstva tijelom. Sredstva javnog informiranja poput tiska i vizualnih medija imaju veliku moć u prijenosu sociokulturalnih ideala te isticanju (ne)poželjnosti određenih tjelesnih karakteristika. Iako sam po sebi vrlo snažan, utjecaj medija djeluje u interakciji s drugim sociokulturalnim čimbenicima te može biti pojačan utjecajem roditelja i vršnjaka. U adolescenciji vršnjaci imaju istaknutu ulogu u oblikovanju osjećaja i stavova vezanih uz vlastito tijelo, a roditelji, iako mogu predstavljati snažan izvor socijalne podrške, mogu utjecati i na razvoj zabrinutosti zbog tjelesnog izgleda. Nalazi o snazi sociokulturalnih utjecaja na nezadovoljstvo tijelom upućuju na važnost osmišljavanja preventivnih i intervencijskih programa s naglaskom na utjecaj roditelja, vršnjaka i medija kao snažnih rizičnih čimbenika nezadovoljstva tijelom.

Keywords

slika tijela; nezadovoljstvo tijelom; adolescencija; utjecaj medija; roditeljski utjecaj; vršnjački utjecaj 

Hrčak ID:

153763

URI

https://hrcak.srce.hr/153763

Publication date:

26.2.2016.

Article data in other languages: english

Visits: 4.305 *