Original scientific paper
Let po rubu zakonitosti – očuvanje pravednog tržišnog natjecanja u europskom i međunarodnom zrakoplovstvu
Dario Klasić
orcid.org/0000-0002-2858-0225
; Institut fűr Luft- und Weltraumrecht, Rechtswissenschaftliche Fakultät, Universität zu Köln, Cologne, Germany
Abstract
Pravila tržišnog natjecanja među zrakoplovnim tvrtkama ne postoje na međunarodnoj razini. Pošteno tržišno natjecanje poseban je izazov kada se zrakoplovne tvrtke moraju prilagoditi potpuno drukčijim regulatornim, pravnim i društvenim okvirima. Sporazumi o zračnom prometu čine jedini pravni okvir za pošteno tržišno natjecanje. Kako bi očuvale konkurentnost svojih nacionalnih zrakoplovnih tvrtki na liberaliziranom tržištu, neke vlade dolaze u iskušenje pomoći svojim nacionalnim zrakoplovnim tvrtkama na načine koji drugim tvrtkama onemogućuju pošteno i ravnopravno tržišno natjecanje. Tijekom proteklih mjeseci svjedočili smo ozbiljnim optužbama da su tvrtke Qatar Airways, Etihad Airways i Emirates Airline, tri velike bliskoistočne zrakoplovne tvrtke u vlasništvu vlada Katara, odnosno Ujedinjenih Arapskih Emirata, od 2004. primile pozamašne subvencije. Zbog tih subvencija tvrtkama iz Europske unije, koje takve subvencije ne primaju, otežano je tržišno natjecanje, a njima se i narušava pravedni duh sporazuma o zračnom prometu i međunarodno tržište zrakoplovnih usluga te im se jednostavno osigurava nepravedna prednost.
Sve veći trgovački utjecaj neeuropskih prijevoznika (posebno onih s Bliskog istoka) izazvao je ozbiljnu zabrinutost u Europskoj uniji zbog utjecaja na etablirane prijevoznike i njihovo poslovanje te je ponukao na uvođenje oštrije regulative kako bi se osigurala ravnopravnost tržišnog natjecanja. Uočeni problemi ne odnose se samo na neskriveno subvencioniranje i državne potpore zrakoplovnim tvrtkama već i na jeftiniji pristup aerodromskoj infrastrukturi, gorivu i kapitalu te pretjerano korištenje prava šeste slobode i općenito labavo radno zakonodavstvo.
Unatoč relativno snažnom međunarodnom zakonodavnom okviru radni uvjeti u nekim tvrtkama i dalje su loši, a prava radnika uporno se krše usprkos mnogim konvencijama i zakonima koji uređuju tržište rada. Postoje ozbiljne indicije da se na nekim rastućim tržištima zrakoplovnih usluga radnopravni standardi ne primjenjuju u potpunosti.
Kako bi se zaustavio trend koji se kreće prema nepravednom tržišnom natjecanju, potrebne su konkretne mjere koje će osigurati ravnopravne uvjete na tržištu za sve međunarodne i europske operatere koji posluju na europskim aerodromima. Uredba (EZ) 868/2004 pokazala se nepraktičnom i teško primijenjivom te je potreban novi pravni instrument koji će zaštititi europske interese od takvog nepravednog postupanja.
U ovome izlaganju istražit ćemo mogućnosti za rješavanje tog problema i očuvanje načela pravednog tržišnog natjecanja. Jedno od temeljnih pitanja kojima ćemo se baviti jest ono odabira najprikladnijeg alata za bavljenje tim problemom. U tome smislu, uzet ćemo u obzir mogućnost izmjene trenutačne Uredbe ili usvajanja nove, koja će zamijeniti Uredbu (EZ) 868/2004, te predložiti regulatorno uređenje u obliku ogledne odredbe u sporazumima o zračnom prometu koje bi države članice Europske unije rabile kao dodatno sredstvo detekcije, prevencije i uklanjanja zlouporaba koje narušavaju tržišno natjecanje. Dok se te odredbe ne počnu primjenjivati i sve dok se strane tvrtke ne počnu pridržavati transparentnih financijskih i računovodstvenih načela i isključe državne potpore i subvencije, njihova prava prometovanja u EU-u trebalo bi ograničiti.
Keywords
pošteno tržišno natjecanje; “Middle-Eastern 3”; subvencije; nepravedne povlastice; Uredba (EZ) 868/2004
Hrčak ID:
157608
URI
Publication date:
29.4.2016.
Visits: 2.136 *