Skip to the main content

Review article

https://doi.org/10.21464/mo42.222.133149

Hegelova filozofija samosvijesti i filozofija odgoja

Milena Radovan Burja ; Odjel za izobrazbu učitelja i odgojitelja, Sveučilište u Zadru, Hrvatska


Full text: croatian pdf 318 Kb

page 133-149

downloads: 4.536

cite


Abstract

Polazeći od Hegelove filozofije samosvijesti te razmatrajući čovjekove sposobnosti da se kroz mišljenje i htjenje odnosi prema svijetu, sebi i drugima, predstavlja se Hegelova filozofija u svjetlu onoga što odgoj stvarno jest. Hegel shvaća sav duhovni život kao razvoj, usavršavanje, samoodgajanje humanosti, po kojem apsolutni duh kroz povijesni proces postaje slobodan, odnosno samosvjestan, jednako kao što čovjek postaje slobodan kroz obrazovanje kao rezultat razvoja duha. Odgoj i obrazovanje za Hegela se odvijaju kroz stalnu borbu u smislu postignuća čovjekovog samorazvoja, što je bitno filozofski postavljen zadatak odgoja, određen racionalnošću i težnjom da se čovjek u državi ostvaruje kao građanin. Na takav način i šire postavljen zadatak odgoja, onaj oslobađajući i u službi čovjekovog osmišljavanja, kroz odgovorno propitivanje i otvorenost za nova pitanja prepoznajem u filozofiji odgoja kod nas, sve od utemeljitelja Pavla Vuk-Pavlovića čija je najvažnija djela u tom smislu promicao i Milan Polić, koji je također i sam bitno pridonio razvoju filozofije odgoja kao filozofske discipline, kritički otvarajući nove vidike. Njihova djela, kao i djela ostalih mislitelja koji su se filozofski bavili odgojem, obvezuju nas da s odgovornošću za smisao i razvoj u otvorenosti ta pitanja dalje razrađujemo.

Keywords

Georg Wilhelm Friedrich Hegel; samosvijest; dijalektički proces; obrazovanje; sloboda; samorazvoj; filozofija odgoja

Hrčak ID:

158557

URI

https://hrcak.srce.hr/158557

Publication date:

26.4.2016.

Article data in other languages: english

Visits: 7.218 *