Logopedics, Vol. 6 No. 1, 2016.
Review article
https://doi.org/10.31299/log.6.1.2
Obilježja socijalne kognicije kod osoba s poremećajem iz spektra autizma, posebnim jezičnim teškoćama i intelektualnim teškoćama
Maja Škrobo
; Osnovna škola “Rikard Katalinić Jeretov”, Opatija
Sanja Šimleša
; University of Zagreb, Faculty of Education and Rehabilitation Sciences, Department of Speech and Language Pathology
Jasmina Ivšac Pavliša
; University of Zagreb, Faculty of Education and Rehabilitation Sciences, Department of Speech and Language Pathology
Abstract
Socijalna kognicija uključuje procese obrade socijalnih signala i spoznaju o ljudima kao o društvenim bićima (spoznaja o njihovim osjećajima, namjerama i motivaciji, znanjima i vjerovanjima). Općenito, ona se odnosi na sve kognitivne procese koji su aktivni u opažanju ponašanja i zaključivanju o mentalnim stanjima drugih ljudi. Odstupanja u razvoju socijalne kognicije mogu se prepoznati već u dojenačkoj dobi. U ovom radu prikazana su obilježja socijalne kognicije u tri različita tipa teškoća. Skupine djece s poremećajem iz spektra autizma (PSA-om), posebnim jezičnim teškoćama (PJT-om) i intelektualnim teškoćama pokazuju odstupanja u socijalnoj kogniciji, no njihova se obilježja socijalne kognicije razlikuju. U ranom razdoblju dok djeca još nemaju dijagnozu, moguće su teškoće u razlikovanju ovih poremećaja zbog sličnih obilježja. Poznavanjem razlika koje djeca pokazuju u razvoju socijalne kognicije, olakšana je i rana dijagnostika te diferencijalna dijagnostika između navedenih skupina. Budući da su obilježja socijalne kognicije povezana s usvajanjem jezika i komunikacije, poznavanjem obilježja socijalne kognicije u ove tri dijagnostičke skupine logopedi će moći osmisliti i provoditi primjerene oblike podrške.
Keywords
socijalna kognicija; teorija uma; poremećaj iz spektra autizma; posebne jezične teškoće; intelektualne teškoće
Hrčak ID:
161790
URI
Publication date:
30.6.2016.
Visits: 6.729 *