Skip to the main content

Original scientific paper

Odrednice kompulzivne kupnje: slučaj trgovačkog centra u Hrvatskoj

Ivan-Damir Anić orcid id orcid.org/0000-0003-0179-6410 ; The Institute of Economics, Zagreb
Jasmina Dlačić orcid id orcid.org/0000-0002-3592-1876 ; Faculty of Economics, University of Rijeka
Lara Jelenc orcid id orcid.org/0000-0002-7052-6206 ; Faculty of Economics, University of Rijeka


Full text: croatian pdf 484 Kb

page 7-36

downloads: 1.451

cite

Full text: english pdf 267 Kb

page 7-36

downloads: 526

cite


Abstract

Kompulzivna je kupnja oblik ovisnosti i predstavlja kupnju koja premašuje potrebe i raspoloživa sredstva pojedinca. Za razliku od impulzivne kupnje koju potiču maloprodavači jer pridonosi rastu prodaje, kompulzivna kupnja etičko je pitanje, jer može imati negativne posljedice za kupce, njihove obitelji i kreditore. Ovaj rad istražuje utjecaj demografskih čimbenika, čimbenika sklonosti hedonizmu i utilitarističkoj kupnji te utjecaj čimbenika maloprodajnog miksa na sklonost kompulzivnoj kupnji. Analiziran je slučaj trgovačkog centra u Hrvatskoj. Podaci su analizirani primjenom faktorske analize i modelom višestruke regresije. Rezultati pokazuju da je intenzitet kompulzivne kupnje u analiziranom slučaju identičan u odnosu na razvijene zemlje. Kompulzivnu kupnju najviše potiču sklonost ka hedonizmu i čimbenici u maloprodajnom miksu kao što su zanimljivost centra te mogućnost informiranja i učenja. Mlađi potrošači i potrošači s višim dohotkom skloniji su kompulzivnoj kupnji od starijih potrošača i potrošača s nižim dohotkom. Sklonost utilitarističkoj kupnji negativno je povezana s kompulzivnom kupnjom. Međutim, spol, atmosfera u trgovačkom centru, asortiman proizvoda i usluga te uslužnost osoblja nisu statistički značajno povezani s kompulzivnom kupnjom u promatranom slučaju. Rezultati imaju implikacije na blagostanje potrošača i menadžment maloprodaje i mogu biti smjernica u promicanju društveno odgovornog poslovanja i edukacije potrošača kako bi se smanjile negativne posljedice kompulzivne kupnje.

Keywords

ponašanje potrošača pri kupnji; kompulzivna kupnja; društveno odgovorno poslovanje; maloprodajni miks; trgovački centar

Hrčak ID:

162677

URI

https://hrcak.srce.hr/162677

Publication date:

29.7.2016.

Article data in other languages: english

Visits: 4.062 *