Original scientific paper
TRADICIJA I AVANGARDA Naslijeđe i novo u Misteriju za glazbenu scenu Prazor suvremenoga hrvatskog skladatelja Rubena Radice
Mirjana BABIĆ SIRIŠČEVIĆ
Abstract
Jedna od osnovnih relacija koju treba razjasniti kada
odre|ujemo sadr`aj pojma avangarde jest njezin odnos prema
novomu. Da bi avangarda obranila svoje bitne zna~ajke, mora
sadr`avati nov, do tada nepoznat, pristup glazbenoj materiji.
Me|utim, avangardno novo u`i je pojam od novoga kao trajne
umjetni~ke kategorije, bli`e je netolerantnoj prirodi mode, ali se
ni s njom ne podudara. Tri op}e odrednice: aktivizam,
antagonizam i nihilizam, mogu se samo djelomi~no primijeniti
na glazbenu avangardu (misli se, naravno, na najbolja
ostvarenja) koja ne polazi od ru{ila~koga raspolo`enja, nego je
vi{e okrenuta mijenjanju i produbljivanju stajali{ta za.
Umjetni~ki vrijedno avangardno djelo sadr`i uvijek elemente
tradicije. Njihov su`ivot i prepletanje pokazujemo na primjeru
jednoga izvanrednoga glazbenog ostvarenja – Misterija za
glazbenu pozornicu Prazor suvremenoga hrvatskog skladatelja
Rubena Radice. Sve velike ljudske tvorevine kre}u se oko smisla
`ivota, one tra`e istinske vrijednosti, kriterije za razlikovanje
dobra i zla, njihovo zna~enje nije u odgovorima koje daju,
nego u pitanjima koja postavljaju. Upravo ovakav sadr`ajni
okvir pronalazi Radica u poemi Prazor Jure Ka{telana.
Glazbena ishodi{ta djela sadr`e elemente tradicije i folklora, ali
na~in oblikovanja i razvijanja glazbene gra|e daje u kona~nici
suvremen, radikalan izraz. Sociolo{ka komponenta Prazora le`i
u odabiru tematike, a najbolje je iskazana posvetom samoga
skladatelja: Mu~eni{tvu odabranih.
Keywords
Hrčak ID:
16118
URI
Publication date:
30.4.2004.
Visits: 2.792 *