Skip to the main content

Original scientific paper

Juraj Dalmatinac — Caritas (1451.) i ženski akt u quattrocentu

Radovan Ivančević ; Samostalni istraživač


Full text: croatian pdf 4.797 Kb

page 43-68

downloads: 694

cite


Abstract

Autor argumentira tezu da je skulturalna grupa Caritas Jurja Dalmatinca na pročelju Loggia de'Mercanti u Anconi (1451.) individualno i orginalno djelo prelomnog značenja u razvoju ranorenesansne skulpture u Europi. Nakon ikonografske i strukturalne analize, te komparacije s kipovima Milosrđa i aktovima u talijanskoj skulpturi 14. i 15. st. iscrpno analizira Jurjev inovacijski pristup, napuštanje tradicijskog ikonografskog tipa i oblikovanje realističkog akta žene s pet putta, kao genre prizor dječje igre veranja po tijelu žene. Juraj je majstorski riješio oblikovanje akta, modelaciju i pokret dječjih likova i psihološku karakterizaciju njihovih lica. Autor smatra izvorištem Jurjeva nadahnuća skulpturu Jacopa della Guercia (Acca Larentia), a analizom kasnijih aktova quattrocenta (Rizzo), kao i oblikovanja teme Caritas u renesansi i manirizmu 16. st., pa i u baroka, dokazuje da Jurjev pristup nije imao sljedbenika (osim možda Domenika iz Firence), niti je po kvaliteti bio ponovno dosegnut.

Keywords

Hrčak ID:

166722

URI

https://hrcak.srce.hr/166722

Publication date:

15.12.2002.

Article data in other languages: english

Visits: 1.320 *