Economic Review, Vol. 58 No. 9-10, 2007.
Review article
PREGLED METODOLOGIJE KONJUKTURNIH ISTRAŽIVANJA ZEMALJA EUROPSKE UNIJE I HRVATSKO ISKUSTVO
Ivan Šošić
Vlasta Bahovec
Mirjana Čižmešija
Abstract
Konjunkturni su testovi kvalitativna istraživanja zasnovana na prosudbama i očekivanjima gospodarskih subjekata i potrošača. Ta su istraživanja usko povezana s kvantitativnim statističkim istraživanjima. Informacije pribavljene konjunkturnim testovima i anketama pouzdanja potrošača služe kao dio informacijske cjeline za ocjenu poslovne klime i poslovne aktivnosti, za ocjenu ekonomskih trendova i za prognoziranje. Zemlje članice Europske Unije i njezine potencijalne članice primjenjuju Harmoniziranu metodologiju
konjunkturnih testova EU, ali postoje i neke razlike u primjeni nacrta
uzorka, metoda izbora uzorka, u tretmanu nedobijenih odgovora, u metodama desezoniranja i sl. Istraživanja provode različite istraživačke organizacije: nacionalni statistički instituti, specijalizirane istraživačke ustanove ili nacionalne banke. U ovome se radu podrobno usporedno prikazuju osnovne karakteristike metodologije konjunkturnih testova zemalja članica EU i zemalja koje su potencijalne članice. Konjunkturni testovi provode se u Hrvatskoj
od godine 1995. i velikim su dijelom usklađeni s Harmoniziranom metodologijom EU. Javlja se problem relativno velike stope neodaziva. Prijeko su potrebne izmjene anketnih upitnika i uspostava provedbe mjesečnih umjesto dosadašnjih kvartalnih istraživanja, uvođenje investicijskih testova i testova u uslužnom sektoru. Da bi se osigurali kontinuitet i kvaliteta istraživanja u Hrvatskoj, potrebno je osigurati organizacijsku, metodološku i financijsku stabilnost njihova provođenja.
Keywords
konjunkturni testovi; nacrt uzorka; okvir za izbor uzorka; stopa odaziva; istraživačke institucije; metode desezoniranja
Hrčak ID:
17096
URI
Publication date:
25.10.2007.
Visits: 2.115 *