Acta Iadertina, Vol. 4 No. 1, 2007.
Review article
PTSP i način suočavanja sa stresom u ratu traumatizirane djece
Mladen Mavar
; Psychiatric Hospital Ugljan
Abstract
U radu su prikazani rezultati istraživanja provedena na djeci koja su tijekom rata doživjela različita traumatska iskustva, a s ciljem utvrđivanja proživljenih trauma te simptomatike posttraumatskog stresnog poremećaja, odnosno stupnja subjektivnog stresa i manifestne anksioznosti. Djeca su imala više od jednog ratnog iskustva, u prosjeku više od osam. Uz to 20% djece procjenjuje visok stupanj subjektivnog stresa koji ima obilježje PTSP-a, dok 18,5% djece pokazuje klinički izražene simptome anksioznosti. Zbog važnih terapijskih implikacija i smjernica za rad s tom djecom, ispitane su strategije suočavanja koje djeca iz ovog uzorka najčešće koriste u stresnim situacijama. Najveći broj djece u problematičnim situacijama traži podršku odraslih osoba ili prijatelja, što predstavlja efikasniji način samopomoći u teškim situacijama. Zabrinjava, međutim, činjenica da po frekvenciji korišenja potom slijedi strategija izbjegavanja, koja dugoročno ne pomažeu rješavanju problema. Kako su ta djeca uključena u projekt psihosocijalne skrbi, rezultati istraživanja omogućuju u psihološko-pedagoškim radionicama planirati igre, vježbe i tehnike rada kojima će se razvijati vještine efikasnijeg suočavanja. Rezultati će olakšat i identifikaciju djece s naglašenom simptomatikom, koji zahtijevaju dodatan individualan pristup.
Keywords
anksioznost; djeca; PTSP; ratna trauma; stupanj subjektivnog stresa; strategije suočavanja sa stresom
Hrčak ID:
190052
URI
Publication date:
14.10.2017.
Visits: 2.813 *