Oeconomica Jadertina, Vol. 7 No. 2, 2017.
Review article
Utjecaj krize na promjene osobne potrošnje pojedinaca: sjećanje na krizu i odluke o potrošnji budućeg dohotka
Marko Atelj
; Prvostupnik Odjela za ekonomiju
Ivona Mikulandra Volić
orcid.org/0000-0003-0268-3928
; Sveučilište u Zadru, Odjel za ekonomiju
Josipa Perkov
orcid.org/0000-0001-8194-2400
; Sveučilište u Zadru, Odjel za ekonomiju
Abstract
Utjecaj krize na promjenu i obilježja osobne potrošnje u Republici Hrvatskoj predmet je brojnih istraživanja. Nastupanje krize sagledava se kao nepredviđen šok za potrošača i istražuje se u kojoj mjeri taj šok utječe na odluke vezane uz osobnu potrošnju i trošenje budućeg dohotka. No ostaje pitanje koliko dugo traje sjećanje na krizu i koliko vremena nakon završetka ili smanjenja intenziteta djelovanja krize, kriza i dalje utječe na odluke o potrošnji pojedinaca. U ovome radu anketnim istraživanjem 521 ispitanika istražuje se utječe li i dalje šok izazvan promjenama tečaja švicarskog franka na trenutačne kao i na odluke o potrošnji budućeg dohotka putem uzimanja kredita. Očekuju li pojedinci mogućnost ponovne pojave značajnih promjena tečaja i kamatne stope te donose li odluke o potrošnji budućeg dohotka u svjetlu tih očekivanja? Kako bi se ispitalo kako šok nastao promjenama tečaja švicarskog franka utječe na promjenu stava o kreditnom zaduživanju primijenjena je binarna logistička regresija. Rezultati pokazuju da je prirodni logaritam šanse da je na pojedinca šok imao utjecaja na stav o kreditnom zaduživanju pozitivno povezan s doživljajem šoka (p < 0,001) i negativno povezan s trenutačnom zaduženošću (p < 0,001).
Keywords
teorija permanentnog dohotka; sjećanje na krizu; promjena tečaja švicarskog franka; binarna logistička regresija
Hrčak ID:
191392
URI
Publication date:
22.12.2017.
Visits: 1.340 *