Skip to the main content

Review article

https://doi.org/10.21857/m16wjcpl39

VITRAJI PAVLA VOJKOVIĆA U ŽUPNOJ CRKVI SV. MARTINA BISKUPA U VARAŽDINSKIM TOPLICAMA

Ana Kaniški orcid id orcid.org/0000-0002-2482-4851 ; Varaždin


Full text: croatian pdf 2.212 Kb

page 463-492

downloads: 1.150

cite

Full text: english pdf 2.212 Kb

page 491-492

downloads: 376

cite


Abstract

Godine 1983. svetište župne crkve sv. Martina biskupa u Varaždinskim Toplicama dobiva tri vitraja koje je prema skicama akademskoga slikara, scenografa i kostimografa Pavla Vojkovića (Varaždin, 24. lipnja 1912. – 26. prosinca 2006.) izradilo poduzeće »Staklo« iz Zagreba. Njegovi su šiljato zaključeni pravokutni gotički otvori ostakljeni vitrajima s najznačajnijim ikonografskim prizorima iz života titulara topličke crkve. Na sjevernom zidu svetišta gotički otvor bliži slavoluku »nosi« vitraj s prikazom tetramorfa, simbola četiriju evanđelista. Njemu zdesna gotički otvor »nosi« vitraj Sv. Martin i prosjak, nasuprot njemu na južnome zidu svetišta postavljen je vitraj s prizorom Sv. Martin biskup. Podaci o trima vitrajima, osim njihova smještaja u svetištu, zabilježeni su u župnoj spomenici, na nepaginiranoj stranici ispod niza zapisa za 1983. godinu. Podatak da su izvedeni prema skicama varaždinskoga umjetnika potvrđuje i natpis NACRT / P. VOJKOVIĆ / STAKLO – ZGB / IZVELO, zapisan u donjemu desnom kutu vitraja Sv. Martin i biskup. Zabilješku u župnoj spomenici i natpis na vitraju potvrđuju devet sačuvanih skica koje je slikar izradio 1982. i 1983. godine. Dio su Zbirke Pavla Vojkovića Gradskog muzeja Varaždin i slikareve ostavštine u privatnom vlasništvu – daju uvid u raspone sakralnog opusa Pavla Vojkovića koji dosad nije bio obrađivan. Usporede li se skice s vitrajima, zaključuje se da je slikar u dvije godine promijenio ikonografska i kompozicijska rješenja prizora triju vitraja. Ikonografski prizori birani su najvjerojatnije u skladu s ikonografijom u župnoj crkvi: do vitraja koji su postavljeni 1983. godine, jedini prikaz titulara crkve bila je uljana slika Sv. Martin biskup na glavnom oltaru za koji izvorno nije ni namijenjena. Preseljenjem te slike u župni dvor, vitraji su postali jedini nosioci ikonografije titulara u crkvi. Slikarski elementi kojima je Pavle Vojković oblikovao skice i vitraje pojavljuju se još i petnaestak godina prije nastanka prvih skica. Odnosno, stilski gledano skice, time i vitraji, čine dio razvojnih faza njegova opusa: fazu apstrakcije 1960-ih i 1970-ih godina, fazu linearizma i statičnosti 1980-ih godina i fazu strukture krajem 1980-ih godina. Iako se stilski ne izdvajaju iz njegovoga opusa, vitraji postaju značajni u kontekstu župne crkve jer su među prvima djelima suvremene likovne umjetnosti u župnoj crkvi.

Keywords

vitraj; ikonografija; sv. Martin i prosjak; sv. Martin biskup; tetramorf; Pavao Vojković; župna crkva; Varaždinske Toplice; suvremena sakralna umjetnost

Hrčak ID:

191622

URI

https://hrcak.srce.hr/191622

Publication date:

29.12.2017.

Article data in other languages: english

Visits: 2.811 *