Original scientific paper
PETRICA KEREMPUH – JUNAK POPULARNOG LUTKARSKOG KAZALIŠTA KAO PIONIR UMJETNIČKOG LUTKARSKOG KAZALIŠTA
Igor Tretinjak
Full text: english pdf 195 Kb
page 237-260
downloads: 262
cite
APA 6th Edition
Tretinjak, I. (2017). PETRICA KEREMPUH – JUNAK POPULARNOG LUTKARSKOG KAZALIŠTA KAO PIONIR UMJETNIČKOG LUTKARSKOG KAZALIŠTA. Dani Hvarskoga kazališta, 43 (1), 237-260. Retrieved from https://hrcak.srce.hr/192183
MLA 8th Edition
Tretinjak, Igor. "PETRICA KEREMPUH – JUNAK POPULARNOG LUTKARSKOG KAZALIŠTA KAO PIONIR UMJETNIČKOG LUTKARSKOG KAZALIŠTA." Dani Hvarskoga kazališta, vol. 43, no. 1, 2017, pp. 237-260. https://hrcak.srce.hr/192183. Accessed 22 Nov. 2024.
Chicago 17th Edition
Tretinjak, Igor. "PETRICA KEREMPUH – JUNAK POPULARNOG LUTKARSKOG KAZALIŠTA KAO PIONIR UMJETNIČKOG LUTKARSKOG KAZALIŠTA." Dani Hvarskoga kazališta 43, no. 1 (2017): 237-260. https://hrcak.srce.hr/192183
Harvard
Tretinjak, I. (2017). 'PETRICA KEREMPUH – JUNAK POPULARNOG LUTKARSKOG KAZALIŠTA KAO PIONIR UMJETNIČKOG LUTKARSKOG KAZALIŠTA', Dani Hvarskoga kazališta, 43(1), pp. 237-260. Available at: https://hrcak.srce.hr/192183 (Accessed 22 November 2024)
Vancouver
Tretinjak I. PETRICA KEREMPUH – JUNAK POPULARNOG LUTKARSKOG KAZALIŠTA KAO PIONIR UMJETNIČKOG LUTKARSKOG KAZALIŠTA. Dani Hvarskoga kazališta [Internet]. 2017 [cited 2024 November 22];43(1):237-260. Available from: https://hrcak.srce.hr/192183
IEEE
I. Tretinjak, "PETRICA KEREMPUH – JUNAK POPULARNOG LUTKARSKOG KAZALIŠTA KAO PIONIR UMJETNIČKOG LUTKARSKOG KAZALIŠTA", Dani Hvarskoga kazališta, vol.43, no. 1, pp. 237-260, 2017. [Online]. Available: https://hrcak.srce.hr/192183. [Accessed: 22 November 2024]
Full text: croatian pdf 195 Kb
page 237-260
downloads: 1.009
cite
APA 6th Edition
Tretinjak, I. (2017). PETRICA KEREMPUH – JUNAK POPULARNOG LUTKARSKOG KAZALIŠTA KAO PIONIR UMJETNIČKOG LUTKARSKOG KAZALIŠTA. Dani Hvarskoga kazališta, 43 (1), 237-260. Retrieved from https://hrcak.srce.hr/192183
MLA 8th Edition
Tretinjak, Igor. "PETRICA KEREMPUH – JUNAK POPULARNOG LUTKARSKOG KAZALIŠTA KAO PIONIR UMJETNIČKOG LUTKARSKOG KAZALIŠTA." Dani Hvarskoga kazališta, vol. 43, no. 1, 2017, pp. 237-260. https://hrcak.srce.hr/192183. Accessed 22 Nov. 2024.
Chicago 17th Edition
Tretinjak, Igor. "PETRICA KEREMPUH – JUNAK POPULARNOG LUTKARSKOG KAZALIŠTA KAO PIONIR UMJETNIČKOG LUTKARSKOG KAZALIŠTA." Dani Hvarskoga kazališta 43, no. 1 (2017): 237-260. https://hrcak.srce.hr/192183
Harvard
Tretinjak, I. (2017). 'PETRICA KEREMPUH – JUNAK POPULARNOG LUTKARSKOG KAZALIŠTA KAO PIONIR UMJETNIČKOG LUTKARSKOG KAZALIŠTA', Dani Hvarskoga kazališta, 43(1), pp. 237-260. Available at: https://hrcak.srce.hr/192183 (Accessed 22 November 2024)
Vancouver
Tretinjak I. PETRICA KEREMPUH – JUNAK POPULARNOG LUTKARSKOG KAZALIŠTA KAO PIONIR UMJETNIČKOG LUTKARSKOG KAZALIŠTA. Dani Hvarskoga kazališta [Internet]. 2017 [cited 2024 November 22];43(1):237-260. Available from: https://hrcak.srce.hr/192183
IEEE
I. Tretinjak, "PETRICA KEREMPUH – JUNAK POPULARNOG LUTKARSKOG KAZALIŠTA KAO PIONIR UMJETNIČKOG LUTKARSKOG KAZALIŠTA", Dani Hvarskoga kazališta, vol.43, no. 1, pp. 237-260, 2017. [Online]. Available: https://hrcak.srce.hr/192183. [Accessed: 22 November 2024]
Abstract
Rad analizira početak umjetničkog lutkarstva u Hrvatskoj, preko glavnog junaka prve predstave neodvojivo vezanog uz popularno lutkarsko kazalište. Riječ je o Petrici Kerempuhu kojega je 1920. godine Teatar marioneta lutkarski oživio u predstavi Petrica Kerempuh i spametni osel, po tekstu Dragutina Domjanića. Nakon upoznavanja s pokretačima i idejom Teatra marioneta te sa samim tekstom, rad se usmjerava prema naslovnom liku, stavljajući ga u odnos s dugom tradicijom popularnih lutkarskih junaka od Pulcinelle do Petričinog najbližeg rođaka Kasperla. Uz to što pronalazi zajedničke karakteristike i spone poput duhovite pučke mudrosti i snalažljivosti te kritičke i satiričke oštrice, rad uočava i točke razdvajanja: čvrsto oblikovanu strukturu teksta, netipičan razvoj Petrice, njegovu vizualnu dopadljivost, svijest o jezičnoj pripadnosti, ublaženu agresiju, motivirane sukobe i razvoj likova. Tim razlikama rad ukazuje na pomak od popularnog prema umjetničkom lutkarstvu. Spoj popularnih i umjetničkih elemenata pokazao se dobitnim te je predstava Petrica Kerempuh i spametni osel doživjela uspjeh kod publike i kritike, postavivši se čvrstim temeljem umjetničkog lutkarstva u Hrvatskoj.
Teatar marioneta, kako rad kasnije pokazuje, ubrzo je napustio svoj idejni koncept, podrezavši samome sebi umjetnička krila, a slična sudbina zadesila je Petricu Kerempuha koji je u kasnijem retrogradnom razvoju minoriziran kao lik.
Keywords
lutkarstvo; Petrica Kerempuh; Teatar marioneta; Velimir Deželić mlađi; Ljubo Babić; Dragutin Domjanić; Kasperl
Hrčak ID:
192183
URI
https://hrcak.srce.hr/192183
Publication date:
8.5.2017.
Article data in other languages:
english
Visits: 2.384
*