Preliminary communication
NEKE KARAKTERISTIKE PASIVNIH I PROVOKATIVNIH ŽRTAVA NASILJA MEĐU DJECOM U ŠKOLI
Bruna PROFACA
Sena PUHOVSKI
Jadranka LUCA MRĐEN
Abstract
Nasilništvo među djecom definira se kao opetovana ili trajna
izloženost djeteta negativnim postupcima jednoga učenika ili više
njih (Olweus, 1998.). Istraživanja koja se bave ovim problemom
kod nas su još vrlo rijetka. Cilj je ovog rada ispitati karakteristike
djece žrtava nasilja među djecom te utvrditi postoje li razlike izmeđ
u dviju skupina žrtava – pasivnih i provokativnih. U istraživanju
je upotrijebljen Upitnik školskog nasilja (UŠN-2003), razvijen
u sklopu šireg istraživanja Poliklinike za zaštitu djece Grada Zagreba.
Sudionici ispitivanja bila su djeca od 10 do 14 godina
(N=1058), za koje se pokazalo da pripadaju kategoriji žrtava.
Pokazalo se da su pasivne žrtve u podjednakoj mjeri dječaci i
djevojčice, a provokativne su žrtve znatno češće dječaci. U nižim
razredima podjednak je broj pasivnih i provokativnih žrtava, dok
je u višim razredima značajno veći broj provokativnih žrtava nego
pasivnih. Provokativne se žrtve u školi osjećaju slabije, ali ne i
manje prihvaćeno. Postoje značajne razlike i u načinu na koji se
ove dvije skupine djece suočavaju s doživljenim nasiljem. Djeca
koja pripadaju skupini provokativnih žrtava koriste se znatno manje
uspješnim i socijalno neprihvatljivijim strategijama kako bi se
zaštitila od nasilja vršnjaka. Provokativne žrtve sklonije su agresivno
reagirati na nasilje ili zadržati to za sebe, dok pasivne žrtve
češće traže pomoć i zaštitu odraslih. Rezultati provedenog istraživanja
pokazuju da je razlike između djece koja su pasivne žrtve i
one djece koja su provokativne žrtve nasilja važno imati na umu
prilikom osmišljavanja preventivnih i intervencijskih programa.
Keywords
nasilje među djecom; pasivne žrtve; provokativne žrtve
Hrčak ID:
18290
URI
Publication date:
30.6.2006.
Visits: 6.240 *