Polytechnic and design, Vol. 3 No. 1, 2015.
Original scientific paper
https://doi.org/10.19279/TVZ.PD.2015-3-1-01
UMJETNA INTELIGENCIJA U POUČAVANJU MIŠLJENJA I DONOŠENJU ODLUKA - SOCIO-TEHNIČKA PERSPEKTIVA
Zdenko Balaž
; Zagreb University of Applied Sciences, Zagreb, Croatia
Sergej Lugović
; Zagreb University of Applied Sciences, Zagreb, Croatia
Abstract
UI najviše kroz inteligentne sustave nalazi
aplikativnu primjenu u područjima tehničkih
znanosti. Pozitivan učinak njenog izučavanja
je bolje razumijevanje ljudske inteligencije
i olakšavanje primjene informacijsko
komunikacijskih tehnologija. Zbog svoje
esencijalne povezanosti sa znanjem umjetna se
inteligencija u novije vrijeme sve češće koristi i
u područjima društvenih znanosti. Prikupljanje,
pohrana i primjena znanja osim u rješavanju
složenih zadataka koristi se u poučavanju mišljenja
i donošenju odluka. Istraživanja provedena uz
pomoć umjetne inteligencije, nad domenama
znanja kroz kognitivne složenosti i kontekst znanja,
rezultirala su spoznajama o poučavanju mišljenja
kojim se može utjecati na donošenje odluka i
približavanju pluri-perspektivnosti.
U radu su navedeni rezultati istraživanja
svjetskih eksperata provedenih na području
ekonomskih znanosti za koje Švedska banka
dodjeljuje nagradu u čast Alfreda Nobela.
Provedena istraživanja koja obiluju nizom
konkretnih praktičnih primjera autori su
preklapali s vlastitim istraživanjima primjenom
baza podataka i baza znanja, uz pomoć
ekspertnih sustava. Potvrđeno je da se na
mišljenje o stavovima i donošenju odluka može
utjecati. Poučavanjem mišljenja hermeneutičkim
pristupom vrlo je korisno. Dolazi se do
spoznaja o manipulacijama kojima je izloženo
naše mišljenje, a što može biti vrlo pogubno
ako pod tim utjecajem donosimo odluke.
Naučiti misliti pomaže svjesnom promišljanju
koje nije uvjetovano prisutnim nesvjesnim
ograničavanjima.
Keywords
UI; poučavanje mišljenja; donošenje odluka; kognitivna složenost
Hrčak ID:
194707
URI
Publication date:
16.3.2015.
Visits: 2.615 *