Skip to the main content

Original scientific paper

Pojam i vrste ombudsmana

Aviani Damir ; Faculty of Law, Univesity of Split, Split, Croatia


Full text: croatian pdf 1.972 Kb

page 67-94

downloads: 1.598

cite


Abstract

Pojava ombudsmana otvara novo poglavlje u odnosima između onih koji vladaju i onih kojima se vlada, između države i građana, između javnih službenika i javnosti. Ombudsman se javlja u dvostrukoj ulozi. On je podjednako instrument zaštite ljudskih prava i jedinstveni mehanizam demokratske kontrole nad upravom. Ombudsman je institucija, u pravilu uspostavljena ustavom ili zakonom, na čelu koje je jedan ili više neovisnih javnih službenika visokog ranga odgovoran parlamentu ili vladi, koji prima pritužbe građana na nezakonito odnosno nepravilno postupanje tijela javne uprave i službenika zaposlenih u tim tijelima, ali može postupati i na vlastitu inicijativu, koji ima ovlast provoditi istragu, javno kritizirati, preporučivati potrebne mjere i objavljivati svoja izvješća, ali nema ovlast poništavati, ukidati ili mijenjati odluku uprave. Švedski se model parlamentarnog ombudsmana s vremenom prila
gođavao potrebama različitih sredina, tako da se ta institucija susreće u državama s posve različitom kulturnom, političkom i pravnom tradicijom, odnosno u državama s različitim pravnim i političkim uređenjem. S obzirom na to da uspostavljeni model ombudsmana redovito posjeduje veće ili manje posebnosti prema modelu koji je služio kao uzor, pojavljuju se različite vrste ombudsmana. Tako se, ovisno o prihvaćenom kriteriju klasifikacije, mogu razlikovati parlamentarni od egzekutivnog, nacionalni od lokalnog i međunarodnog, inokosni od kolegijalnog te opći od specijaliziranog ombudsmana, a moguće su, naravno, i drugačije podjele.

Keywords

ombudsman

Hrčak ID:

197627

URI

https://hrcak.srce.hr/197627

Publication date:

1.3.1999.

Article data in other languages: english

Visits: 3.073 *