Skip to the main content

Review article

KONZUMERIZAM I PEDAGOŠKE IMPLIKACIJE

Zlatko Miliša orcid id orcid.org/0000-0001-9058-5345 ; Faculty of Humanities and Social Sciences Osijek
Nemanja Spasenovski orcid id orcid.org/0000-0002-0477-7760 ; Faculty of Humanities and Social Sciences Osijek


Full text: croatian pdf 220 Kb

page 69-93

downloads: 2.384

cite


Abstract

Ovaj se rad bavi otkrivanjem aktualnosti i implikacijama konzumerizma
u pedagogiji. U radu konstatiramo da je tema konzumerizma na marginama interesa pedagoške znanosti. Cilj je ovoga rada dati okvir pedagoške problematike u analizama konzumerizma te potaknuti struku na dodatna istraživanja o aktualnim pitanjima. Da bismo udovoljili zahtjevima tako definiranoga cilja, na temu konzumerizma konzultirana je relevantna literatura različitih društvenih znanosti kao i recentna istraživanja (iz inozemstva). Djeca postaju proizvod konzumerizma i mekdonaldizacije društva, čije su manifestacije vidljive u danas dominantnoj fast-food obitelji. To je posljedica fetišizacije proizvoda, medijske tiranije, hedonizma i svekolikog otuđenja – kada stvari upravljaju ljudima. Problem djece i mladih kao potrošača prepoznali
su teoretičari Frankfurtske kritičke škole, koji su prvi apelirali na
promjene u obrazovanju. Na temelju njihovih polazišta razvijala
se ideja odgoja za kritičko mišljenje kao otklon od diktata konzumerizma, ali i svih vrsta indoktrinacija i manipuliranja potrebama
najmlađih. U radu se navode poticajni primjeri osvještavanja
problema konzumerizma kod djece i mladih. Konzumerizam kao
nametnuti životni stil uvelike utječe na preferencije i ponašanja
djece i mladih, što uzimamo kao prinos novomu znanstvenom diskursu
pedagogije.

Keywords

konzumerizam; potrošačko društvo; komercijalizacija djetinjstva; djeca potrošači; odgoj za kritičko mišljenje; humanistička pedagogija

Hrčak ID:

206152

URI

https://hrcak.srce.hr/206152

Publication date:

27.12.2017.

Article data in other languages: english

Visits: 4.410 *