Skip to the main content

Review article

https://doi.org/10.29162/ANAFORA.v5i2.5

Odgojne vrijednosti u romanu Jaša Dalmatin, potkralj Gudžerata Ivane Brlić-Mažuranić

Antonija Huljev orcid id orcid.org/0000-0002-1456-7206 ; Faculty of Education University of Osijek, Osijek, Croatia


Full text: croatian pdf 191 Kb

page 357-378

downloads: 1.345

cite


Abstract

Ivana Brlić-Mažuranić (1874. ‒ 1938.), hrvatska spisateljica za djecu i mlade, odavno je ušla u hrvatski književni kanon. No o recepciji djela autorice može se govoriti, uglavnom, na razini romana Čudnovate zgode šegrta Hlapića te zbirci bajki Priče iz davnine. Kada je riječ o romanu Jaša Dalmatin, potkralj Gudžerata, književna i kritička recepcija gotovo potpuno izostaju. Autoričin objavljeni roman sastoji se od dvaju dovršenih dijelova te jednog nedovršenog (Zaključak), koji obuhvaća razdoblje od 1478. do 1509. godine, a više nalikuje na nacrt i buduću smjernicu za dovršetak romana. Za razumijevanje romana važan je i autoričin dodatak Kratki tumač nekojim stavkama Jaše Dalmatina koji se također može čitati kao svojevr- stan podtekst. Hrvat Jaša Dalmatin, osmanski sužanj, lik je graditelja i vizionara koji na obalama Indijskoga oceana gradi neosvojivi grad prema slici grada iz vlastita djetinjstva, Dubrovnika. Književni lik Jaše Dalmatina, te roman u cjelini, postaju poželjan identifikacijski model i odgojna orijentacija. U radu se analiziraju, tipologiziraju te hijerarhiziraju temeljne ljudske, odgojne, vrijednosti prema razinama divergencije između modernosti i pouke u dječjoj književnosti.

Keywords

Ivana Brlić-Mažuranić; Jaša Dalmatin; potkralj Gudžerata; odgojne vrijednosti; književnost; pouka

Hrčak ID:

214575

URI

https://hrcak.srce.hr/214575

Publication date:

26.12.2018.

Article data in other languages: english

Visits: 3.200 *