Review article
https://doi.org/10.29162/ANAFORA.v5i2.5
Odgojne vrijednosti u romanu Jaša Dalmatin, potkralj Gudžerata Ivane Brlić-Mažuranić
Antonija Huljev
orcid.org/0000-0002-1456-7206
; Faculty of Education University of Osijek, Osijek, Croatia
Abstract
Ivana Brlić-Mažuranić (1874. ‒ 1938.), hrvatska spisateljica za djecu i mlade, odavno je ušla u hrvatski književni kanon. No o recepciji djela autorice može se govoriti, uglavnom, na razini romana Čudnovate zgode šegrta Hlapića te zbirci bajki Priče iz davnine. Kada je riječ o romanu Jaša Dalmatin, potkralj Gudžerata, književna i kritička recepcija gotovo potpuno izostaju. Autoričin objavljeni roman sastoji se od dvaju dovršenih dijelova te jednog nedovršenog (Zaključak), koji obuhvaća razdoblje od 1478. do 1509. godine, a više nalikuje na nacrt i buduću smjernicu za dovršetak romana. Za razumijevanje romana važan je i autoričin dodatak Kratki tumač nekojim stavkama Jaše Dalmatina koji se također može čitati kao svojevr- stan podtekst. Hrvat Jaša Dalmatin, osmanski sužanj, lik je graditelja i vizionara koji na obalama Indijskoga oceana gradi neosvojivi grad prema slici grada iz vlastita djetinjstva, Dubrovnika. Književni lik Jaše Dalmatina, te roman u cjelini, postaju poželjan identifikacijski model i odgojna orijentacija. U radu se analiziraju, tipologiziraju te hijerarhiziraju temeljne ljudske, odgojne, vrijednosti prema razinama divergencije između modernosti i pouke u dječjoj književnosti.
Keywords
Ivana Brlić-Mažuranić; Jaša Dalmatin; potkralj Gudžerata; odgojne vrijednosti; književnost; pouka
Hrčak ID:
214575
URI
Publication date:
26.12.2018.
Visits: 3.200 *