Skip to the main content

Preliminary communication

https://doi.org/10.31664/ripu.2018.42.09

Ponzonijevih deset slika u svodu glavnog oltara splitske katedrale: razmatranja o stilsko-oblikovnim svojstvima, izvornoj funkciji i ikonografsko-ikonološkom aspektu

Ivana Čapeta Rakić orcid id orcid.org/0000-0003-4594-2774 ; Faculty of Humanities and Social Sciences, University of Split, Split, Croatia


Full text: croatian pdf 536 Kb

page 125-140

downloads: 733

cite


Abstract

U članku se donose nove hipoteze o stilsko-oblikovnim svojstvima i izvornoj funkciji Ponzonijevih deset slika na platnu, koje su između 1682. i 1689. godine umetnute u drveni, kasetirani svod glavnog oltara splitske katedrale, a nastale su pedesetak godina ranije. Na temelju materijalnih ukaza i interpretacije već objavljenih arhivskih podataka autorica predlaže izvorni oblik slikarske cjeline kao jedinstvenog poliptiha u funkciji pokrovne pale (pale feriale) za veliku srebrnu gotičku palu Ivana Gerardova iz Pesara. Hipotezu autorica potkrepljuje srodnim poredbenim primjerima unutar jadranskog bazena. Također razrađuje ikonografsko-ikonološki aspekt slikarske cjeline, koji je po svoj prilici osmišljen kao vizualno didaktičko sredstvo u službi propovijedi s nizom euharistijskih egzempla i njihovih starozavjetnih prefiguracija koje su trebale poduprijeti nauk o transsupstancijaciji. Narudžbu ovog složenog ikonografskog niza autorica povezuje s pojačanom potrebom posttridentinske crkve u osnaživanju kršćanske vjere zbog vjerskih i političkih previranja u splitskoj nadbiskupiji tijekom 17. stoljeća.

Keywords

Split, Matteo Ponzoni (Ponzone, Pončun), Sforza Ponzoni (Ponzone), srednji vijek, egzempla, 17. stoljeće, ikonografija, ikonologija, euharistija, protestantizam

Hrčak ID:

216421

URI

https://hrcak.srce.hr/216421

Visits: 1.282 *