Skip to the main content

Original scientific paper

Balkanske strategije

Agata Siwiak


Full text: croatian pdf 1.603 Kb

page 317-332

downloads: 205

cite

Full text: english pdf 1.603 Kb

page 317-332

downloads: 262

cite


Abstract

Članak se usredotočuje na predstave koje je Oliver Frljić režirao u Poljskoj. U prvom je planu politička dimenzija rada hrvatskoga redatelja, a agonistički model demokracije Chantal Mouffe ključna je istraživačka perspektiva.
Prvo poljsko kazalište u kojemu je Frljić počeo raditi bilo je Narodowy Stary Teatr u Krakowu, gdje je godine 2013. režirao djelo Nie-Boska komedia (Ne-Božanstvena komedija) Zygmunta Krasińskoga. Radeći na predstavi, redatelj se usredotočio na dva aspekta: antisemitsku dimenziju samoga teksta i sučeljavanje s predstavom koju je godine 1965. u Starom kazalištu postavio legendarni redatelj Konrad Swinarski. Nie-boska komedia. Szczątki (Ne-Božanstvena komedija. Ostaci), kako se Frljićeva predstava trebala zvati, nikad nije doživjela premijeru, ali je unatoč tomu jedna od najradikalnijih i najučinkovitijih intervencija u poljskom kazalištu proteklih godina. Spektakl koji se stvarao oko pokusa iznio je na vidjelo mnogo skrivenih problema poljskoga kazališta te poljske društvene i političke sfere. Temeljno su pitanje ovdje bili prikriveni antisemitizam i prikrivena ksenofobija u poljskom društvu.
Godine 2017. Frljić je ponovno bio pozvan na suradnju s poljskim kazalištem – ovaj put bio je to Teatr Powszechny u Varšavi. Kao i u Krakowu, i s tim je kazalištem dogovorio režiju klasične poljske drame, ovaj put bila je to Klątwa (Kletva) Stanisława Wyspiańskog.
Drama je hrvatskomu redatelju poslužila kao polazište za preispitivanje suvremene poljske religioznosti. U predstavi Frljić postavlja ova pitanja: U kojoj mjeri na naše odluke utječe katolički moral? Kako katolički moral djeluje na percepciju ljudi koji se deklariraju kao neovisni o Crkvi, a što on znači ljudima koji na sebe gledaju kao na katolike? Napokon, ono najvažnije: u kojoj mjeri modernu umjetnost određuju vjerska cenzura, autocenzura i izbjegavanje optužbe za »povredu vjerskih osjećaja«? (Prema internetskoj stranici Teatru Powszechnego).

Keywords

javno kazalište; agonistika; politizacija; antisemitizam; katolička crkva

Hrčak ID:

220460

URI

https://hrcak.srce.hr/220460

Publication date:

30.4.2019.

Article data in other languages: english

Visits: 1.296 *