Oeconomica Jadertina, Vol. 9 No. 1, 2019.
Review article
Zeleni cinizam – dimenzije i učinci na kupnju ekoloških prehrambenih proizvoda
Marija Ham
orcid.org/0000-0003-4390-2218
; Faculty of Economics,
University of Osijek
Abstract
Brojne kritike kao i nezanemariv broj nepoštenih proizvođačkih praksi u prošlosti, doveli su do značajno prisutne skepse i nepovjerenja potrošača. Ovo, kod nekih potrošača, prilično duboko ukorijenjeno nepovjerenje, skepticizam i nezainteresiranost, može se obuhvatiti pojmom zelenog cinizma. Zeleni cinizam znatno interferira i ometa sve aktivnosti i napore iz domene održivog marketinga s obzirom na to da je zbog izrazitog nepovjerenja znatno teže ili čak nemoguće pozicionirati proizvod ili gospodarski subjekt kao održivi. Ovo dovodi do otežanog prihvaćanja ovih proizvoda od potrošača te sporijeg prihvaćanja održivih marketinških strategija od gospodarskih subjekata, što je nedvojbeno društveno nepoželjna pojava. Iz tog je razloga iznimno važno proučavati i razumjeti čimbenike koji utječu na ovaj oblik cinizma te kako on utječe na određena ponašanja. Cilj ovoga rada je predložiti i objasniti pojam zelenog cinizma i istražiti neke njegove moguće dimenzije te provjeriti njihov utjecaj na namjeru kupnje ekoloških prehrambenih proizvoda. Istraživanje je provedeno na uzorku od 411 ispitanika iz istočne Hrvatske koji predstavljaju osobe koje obavljaju kupnju većine namirnica za kućanstvo. Rezultati utemeljeni na regresijskoj analizi pokazali su da na namjeru kupnje ekoloških prehrambenih proizvoda najjači negativan učinak ima nezainteresiranost iskazana kao nedostatak vremena da se o tim pitanjima uopće razmišlja. Također signifikantan negativan utjecaj ima i nepovjerenje prema samim ekološkim prehrambenim proizvodima odnosno oznakama koje ih razlikuju od konvencionalnih proizvoda. U ovom istraživanju utjecaj skepticizma što se tiče problema okoliša nije se pokazao signifikantnim što može biti posljedica činjenice da se radi o značajnoj razlici u širini obuhvata varijable.
Keywords
zeleni cinizam; namjera kupnje; ekološki prehrambeni proizvodi; nepovjerenje; skepticizam
Hrčak ID:
220761
URI
Publication date:
5.6.2019.
Visits: 1.986 *