Review article
SUVREMENI OBLICI MALOPRODAJNE TEHNOLOGIJE
Nikola Knego
; Fakultet za turizam i vanjsku trgovinu Dubrovnik
Abstract
Obrađeni su suvremeni pojavni oblici maloprodaje zasnovani na tehnologiji samoizbora i samoposluživanja. Neki od njih imaju preko stoljetnu tradiciju. Konstatira se da pojavni oblici maloprodajne distribucije imaju svoj životni vijek. Životni vijek novijih pojavnih oblika maloprodaje je sve kraći. Potrebna su sve kraća vremena uvođenja novijih organizacijskih oblika na tržište i dosega njihove pune tržišne zrelosti. Nakon toga njihov tržišni značaj je u opadanju. Rad daje pregled odabranih promjena u maloprodajnoj institucionalnoj strukturi od 1800. do 1990. godine na primjeru maloprodaje SAD. Naglasak je na različitim oblicima poslovnih jedinica u maloprodaji, tipa samoposluživaonica. Izneseni su kriteriji njihove klasifikacije koji nisu svevremeni, a niti su prostorno univerzalno primjenjljivi. Dokaz je analiza poslovanja organizacijskih jedinica 25 vodećih maloprodajnih tvrtki svijeta u 1993. godini. Analiza je potvrdila da je supermarket prodajna tehnologija ostala dominantan oblik maloprodajne tehnologije i u devedesetim godinama
ovog stoljeća. Rad ukazuje na neke suvremene tendencije pojave krupnih
maloprodajnih kapaciteta u razvijenim tržišnim ekonomijama kakvi su:
supercentri i golemi hipermarketi.
Keywords
maloprodajna tehnologija; životni ciklus; prodavaonica; robna kuća; samoposluživaonica; supereta; supermarket; supercentar; hipermarket
Hrčak ID:
222449
URI
Publication date:
2.6.1997.
Visits: 1.120 *