Original scientific paper
Predlošci Perina del Vage za Palu sv. Mateja evanđelista Pellegrina Brocarda
Tanja Trška
orcid.org/0000-0002-0831-1730
; Filozofski fakultet u Zagrebu, Odsjek za povijest umjetnosti, Zagreb, Hrvatska
Abstract
Pala sv. Mateja Evanđelista Pellegrina Brocarda nastala je 1558. godine po narudžbi Stjepana Sorkočevića kao zavjet njegova brata Pavla. Danas je smještena u Dubrovačkoj katedrali, a prema predaji nekad se nalazila u kapeli Miha Pracata na Lopudu. Uz fresko oslik Beccadellijeva ljetnikovca na Šipanu jedino je poznato slikarsko djelo Pellegrina Brocarda. U ranijoj literaturi ocijenjena kao djelo osrednjeg majstora, ta Brocardova slika ukazuje na autorovo poznavanje suvremene talijanske produkcije i preuzimanje konkretnih likovnih modela. Tako su za Palu sv. Mateja Evanđelista kao predlošci poslužila djela Perina del Vage, odnosno tondo Sv. Obitelj, danas u Liechtenstein Museumu u Beču, te izgubljeni crtež sv. Marka Evanđelista istog umjetnika, poznat po bakrorezu Giulija Bonasonea. Preuzimanje upravo tih modela, odnosno podrijetlo predložaka, može se povezati i s Brocardovim mecenom Lodovicom Beccadellijem, dubrovačkim nadbiskupom podrijetlom iz Bolonje, u čijoj je pratnji Brocardo došao u Dubrovnik. U kontekstu umjetničke situacije u Dubrovniku sredinom 16. stoljeća, Pala sv. Mateja zauzima važno mjesto kao vjesnik novih strujanja u talijanskoj umjetnosti, ali i kao odraz ukusa naručitelja polovicom stoljeća, do tada ipak u velikoj mjeri vezana za lokalnu slikarsku tradiciju.
Keywords
Dubrovnik; slikarstvo; 16. stoljeće; Pellegrino Brocardo; Perino del Vaga; Giulio Bonasone; obitelj Sorkočević
Hrčak ID:
223887
URI
Publication date:
1.12.2007.
Visits: 897 *