Skip to the main content

Original scientific paper

https://doi.org/10.22210/suvlin.2019.088.03

Razvoj morfonotaktičkih i fonotaktičkih zatvorničkih skupina u usvajanju hrvatskoga kao materinskoga jezika

Maja Kelić orcid id orcid.org/0000-0002-7253-1295 ; SUVAG Polyclinic for the Rehabilitation of Listening and Speech
Wolfgang Dressler ; ²Working Group “Comparative Psycholinguistics” , Dept. of Linguistics, Vienna University, Austrian Centre for Digital Humanities, Austrian Academy of Sciences


Full text: english pdf 215 Kb

page 179-200

downloads: 568

cite


Abstract

Ovaj se rad bavi usvajanjem početnih morfonotaktičkih i fonotaktičkih zatvorničkih skupina u hrvatskome. Morfonotaktičke se zatvorničke skupine protežu preko granice morfema, npr. /sl/ u s+ložiti, dok se fonotaktičke zatvorničke skupine nalaze unutar morfema, npr. sladoled. Analiziran je Hrvatski korpus dječjeg jezika (Kovačević 2002), longitudinalni korpus koji je prikupljen prema smjernicama međunarodnog projekta CHILDES te međujezičnog projekta Pre– i Protomorfologija u jezičnom usvajanju pod vodstvom drugog autora. Dosadašnja su istraživanja u području usvajanja morfonotaktike pokazala prednost u usvajanju morfonotaktičkih zatvorničkih skupina u morfološki bogatim jezicima, poljskom i litavskom. Ovaj rad proširuje dosadašnji pristup usmjeravajući se na proces ovladavanja proizvodnjom suglasničke skupine, a ne samo na vrijeme pojavljivanja u dječjem jeziku. Analiza Hrvatskog korpusa dječjeg jezika pokazala je da se u hrvatskome, usporedivo s podatcima dobivenim iz drugih morfološki bogatih jezika, morfonotaktičke zatvorničke skupine usvajaju ranije nego istozvučne fonotaktičke zatvorničke skupine. Istražena je i obilježenost dvočlanih i tročlanih početnih zatvorničkih skupina promatrajući ih u svjetlu koncepta Net Auditory Distance (NAD) koji do sada za hrvatski nije korišten. Dosadašnje su spoznaje u području usvajanja morfonotaktike proširene i istraživanjem razvoja složenosti zatvorničkih skupina te se pokazalo da morfonotaktika vodi k većoj složenosti, no složenije zatvorničke skupine nisu nužno i više obilježene. Dječji je jezik uspoređen s ulaznim jezikom te je na taj način postignuta veća ekološka valjanost. Dobiveni su rezultati uspoređeni s dosadašnjim istraživanjima usvajanja morfonotaktičkih i fonotaktičkih zatvorničkih skupina u poljskome te su pronađene određene razlike u tijeku usvajanju koje su rezultat strukturalnih razlika između ovih dvaju slavenskih jezika.

Keywords

jezično usvajanje; morfonotaktika; fonotaktika; korpus dječjeg jezika; Net Auditory Distance (NAD); hrvatski jezik

Hrčak ID:

231235

URI

https://hrcak.srce.hr/231235

Publication date:

27.12.2019.

Article data in other languages: english

Visits: 2.082 *