Skip to the main content

Review article

Rousseauov čovjek između prirodnoga stanja i društvene slobode: Značaj obrazovanja za opću volju

Isidora Jovanović orcid id orcid.org/0000-0003-4587-824X ; Filozofski fakultet u Nišu, Niš, Srbija


Full text: croatian pdf 484 Kb

page 41-49

downloads: 327

cite


Abstract

Tema ovog rada je pogled na odgoj i obrazovanje filozofa Jeana Jacquesa Rousseaua . Rad prati tijek obrazovanja i njegovu primjenu kroz dvije naizgled suprotstavljene sredine: prirodno stanje i društveni život. Problem je upravo nadvladavanje njihove dihotomije i dolaženje do jedinstvenoga rješenja koje bi obuhvatilo najbolje iz obaju svijetova. Pored toga, tekst se bavi i drugačijom podjelom mišljenja: jedno je ono koje Rousseauzastupa u Emilu, a drugo je stav koji (na trenutke implicitno) Rousseaudrži u Društvenom ugovoru. Pitanje je koje se postavlja je li filozof zaista zastupao dva suprotstavljena gledišta, ili se ona pak mogu pomiriti i dovezati jedno na drugo. Ključ ove dvoumice leži u odnosu jedinke prema društvu i obrnuto. Podrazumijeva li nužno taj odnos podređenost jednoga prema drugomu, i ako da, je li dužnost pojedinca najprije služiti kolektivu ili je društvena zajednica ta koja postoji zbog jedinke? Ili je možda slučaj da su po pitanju odgoja društvo i pojedinac neovisni jedno prema drugom. U odnosu na to koje rješenje odaberemo, obvezat ćemo se na drugačiju vrstu programa za obrazovanje i stručnjaka koji donose programe i pravila. I upravo se na tom mjestu uočava vrijednost Rousseauovihtekstova, ne samo za suvremene probleme odgoja i obrazovnogasustava, već i njihova jedinstvenost za bilo koji trenutak u povijesti.

Keywords

odgoj; opća volja; sloboda; prirodno stanje; društvo

Hrčak ID:

241467

URI

https://hrcak.srce.hr/241467

Publication date:

16.12.2019.

Visits: 755 *