Skip to the main content

Original scientific paper

Juraj Batelja ; Facoltà di teologia cattolica Università di Zagabria
Petra Batelja ; Zagabria


Full text: italian pdf 2.303 Kb

page 59-87

downloads: 833

cite


Abstract

Ikonografska tema Bogorodice
Zaštitnice prisutna u mnogim europskim zemljama obilježila je i hrvatsku kulturnu
baštinu. Nalazimo je u Hrvatskom zagorju, Moslavini, Podravini, Slavoniji, Hrvatskom
primorju i Lici, Istri i Dalmaciji.
Ikonografska tema Bogorodice Zaštitnice razvila se na temelju pravnog običaja da
onaj koji se sakrio pod plašt vladara, zadobiva potpunu pravnu zaštitu. U kršćanskoj
baštini taj vid javne zaštite u društvu kršćani su primijenili na Isusovu majku Mariju
moleći je da ih zaštiti u trenucima životnih potreba, tjeskoba i progonstava. Umjetnici
su taj vid pobožnosti izrazili predstavljajući Presvetu Bogorodicu s raširenim plaštem
koji širi svojim rukama ili uz pomoć anđela, dok ispod njega prepoznajemo crkvene
i svjetovne poglavare, pripadnike višeg staleža ili običnoga puka, pojedine obitelji ili
članove bratovština.
Zapadnjački tip Bogorodice Zaštitnice, koji vjernički narod naziva Gospa od
Milosrđa ili Gospa od Utjehe, a tako se izmjenično naziva i u ovome članku, često se spaja
s bizantskom tipom Bogorodice Platytere. Riječ je o uspravnom, frontalnom prikazu
Bogorodice koja na prsima u medaljonu sadrži lik Krista-Emanuela. Kasnijim utjecajem
zapadnjačke tradicije, posebno venecijanske koja je snažno djelovala na području Istre,
došlo je do slabljenja bizantskog utjecaja. Nastali hibridni tip ovisno o utjecajima,
mjestu te interpretaciji umjetnika, doživljavao je razne promjene što je rezultiralo brojim
jedinstvenim primjerima. Značajne promjene u prikazivanju prvenstveno se mogu pratiti
u motivu Krista na njenim prsima, sastavu vjernika pod plaštem, dok se, međutim, u
većini slučajeva zadržava karakteristični umanjeni prikaz vjernika pod plaštem te
njihova hijerarhijska i spolna odijeljenost na strane.
Na području Istre nailazimo na značajne primjere ove ikonografske teme koji su ostali
sačuvani u fresko slikarstvu, štafelajnom slikarstvu te kiparstvu, a svojom izvedbom i
kvalitetom u nijednom segmentu ne odudaraju od sličnih primjera u europskoj kulturi.

Keywords

Hrčak ID:

135793

URI

https://hrcak.srce.hr/135793

Publication date:

6.6.2014.

Article data in other languages: italian

Visits: 1.752 *