Atti, Vol. XXXV No. 1, 2005.
Review article
David Di Paoli Paulovich
; Trieste
Abstract
U ovom prilogu autor nam predstavlja stare i
sugestivne tradicionalne obrede Boziéa, Bogojavljenja i Uskrsa u
Motownu, odnosno smjestaj i identifikaciju raznog folklornog
pisanog i glazbenog materijala, sakupljenog u zadnjem stoljeéu.
Velika je paznja posveéena i glazbenom prijepisu iz usmene predaje
dosada nepoznatih melodija u tekstove na talijanskom i latinskom
jeziku, te na istarsko-venetskom . dijalektu. Porijeklo motovunskih
obreda Bogojavljenja sde iz poboznih rituala, karakteristicnih za
citavo alpsko podrucje pod utjecajem protureformacije. Obicaji za
Veliku nedjelju vezani su za liturgijske obrede more veneto, staro
nasljede Mletacke Republike. Postojanost pjesama iz 16. i 17. stoljeéa
u usmenoj predaji u kontekstu protureformacijskih poboznih obicaja,
uklapa se u opéu i izvanrednu konzervativnu tdnju motovunske
zajednìce, izrazeniju nego u drugim ondasnjim istarskim sredinama.
Motovun je stoljeéima bio nositelj i izvodac obreda razliCitog
podrijetla. Citava je zajednica aktivno sudjelovala u oddavanju
tradicije, i tako doprinijela obnovi muzickog izrazavanja. Od
presudne vaznosti su bili iskustvo i senzibilitet motovunske zajednice,
steceni kroz adaptacijske i integracijske tehnike, odnosno obradivanjem
stilova i oblika karakteristicnih za razdoblje iz kojeg potjecu
predmetne tradicije. Motovun treba smjestiti medu istarske kulturne
centre u kojima takozvani folklor prelazi, skoro neprimjetno, u
izrazaj zive latinsko-venetske kulture (na prijelazu izmedu kasne
Renesanse i Baroka i cak pod arkadijskim utjecajem), prisutne i
duboko asimilirane u svim drustvenim slojevima u vremenskom
rasponu od dva stoljeéa, sve do neocekivanog nestanka uslijed
rasprsenja skoro citave autohtone motovunske zajednice.
Keywords
Hrčak ID:
242462
URI
Publication date:
26.5.2006.
Visits: 976 *