Skip to the main content

Original scientific paper

https://doi.org/10.5613/rzs.50.2.6

Inozemstvo, Zagreb ili neki drugi grad u Hrvatskoj? Društveno porijeklo, racionalnost izbora i aspiracije srednjoškolaca prema mjestu studiranja

Saša Puzić orcid id orcid.org/0000-0001-7231-7312 ; Institute for Social Research in Zagreb, Croatia
Josip Šabić orcid id orcid.org/0000-0002-8981-2560 ; Institute for Social Research in Zagreb, Croatia
Iva Odak orcid id orcid.org/0000-0002-4249-4964 ; Institute for Social Research in Zagreb, Croatia


Full text: croatian pdf 382 Kb

page 285-308

downloads: 700

cite


Abstract

U radu se ispituju aspiracije hrvatskih srednjoškolaca kad je riječ o mjestu studiranja (inozemstvo, Zagreb, drugi grad u Hrvatskoj). Teorijsko polazište rada čini teorija racionalnog izbora, koja se koristi pri objašnjenju obrazovnih odluka u periodu obrazovnih tranzicija. Provedena je višerazinska multinomijalna regresijska analiza na nacionalno reprezentativnom uzorku učenika četverogodišnjih srednjih škola (N=10 829). Podatci su prikupljeni tijekom školske godine 2017./2018. Rezultati pokazuju da su aspiracije prema mjestu studiranja povezane s društvenim podrijetlom učenika: veće aspiracije prema studiranju u Zagrebu povezane su s visokoškolskim obrazovanjem barem jednog roditelja te s aktivnim radnim statusom majke i oca, dok su veće aspiracije za studiranjem u inozemstvu povezane s visokoškolskim obrazovanjem obaju roditelja i višim mjesečnim prihodima kućanstva. Učeničke aspiracije prema studiranju u inozemstvu povezane su i s čimbenicima racionalnog izbora: većom brigom za izbjegavanjem silazne društvene mobilnosti, višom samoprocjenom vjerojatnosti uspješnog upisa i završetka studija, nižom procjenom vrijednosti obrazovanja u hrvatskom društvu te višom procjenom nepoštovanja meritokratskih principa u hrvatskom visokom obrazovanju. S druge strane, aspiracije prema studiranju u Zagrebu od navedenih su čimbenika povezane samo s višom procjenom društvene vrijednosti obrazovanja. Svi su učinci bili neovisni o školskom uspjehu učenika. Dobiveni nalazi tumače se u kontekstu horizontalnih nejednakosti u visokom obrazovanju te se upućuje na moguće implikacije nalaza za obrazovnu politiku.

Keywords

srednja škola; aspiracije prema mjestu studiranja; teorija racionalnog izbora; studiranje u inozemstvu; studiranje u Zagrebu; horizontalne nejednakosti

Hrčak ID:

243484

URI

https://hrcak.srce.hr/243484

Publication date:

31.8.2020.

Article data in other languages: english

Visits: 1.802 *