Skip to the main content

Conference paper

Nezavisne novinske agencije

Wolfgang Vyslozil


Full text: english pdf 110 Kb

page 97-100

downloads: 966

cite


Abstract


Neovisnost se često spominje kao jamstvo za zdano, izbalansirano i vjerodostojno
izvještavanje. “Grupa 39” – agencije, udruženje neovisnih novinskih agencija
iz Europe, ističu blisku vezu između slobodnog novinarstva i neovisnosti novinskih
agencija. Dugoročno gledano, novinske agencije koje žele biti potpuno
neovisne o državi ili Vladi, mogu ispuniti svoju funkciju javnog servisa samo kroz
privatno vlasništvo i profitabilne poslovne modele. Osim vlasničke, ekonomska situacija smatra se odlučujućom za stupanj neovisnosti novinske agencije. Profitabilna
novinska agencija nije podložna mogućim financijskim utjecajima.
Čini se važnim i to što sve privatne novinske agencije kao članice EANA-e
ostvaruju dobit, dok gotovo sve javne europske novinske agencije posluju s gubitcima.
Velike razlike u profitabilnosti najbolje pokazuju brojke: prosječna zarada
privatnih agencija je 112.000 eura, dok je u javnim agencijama taj protok kapitala
per capita četiri puta manji i iznosi 31.000 eura.
Gramzivost politike i političara kad je riječ o novinskim agencijama može se
objasniti ključnom ulogom koju one imaju u medijskom sustavu. Obično je i do 50
posto članaka objavljenih u dnevnim novinama zasnovano na sadržajima preuzetima
od novinskih agencija. To vrijedi još više za radio i televiziju. Novinske
agencije determiniraju globalnu sliku zemlje prema postojećoj globalnoj mreži
agencija, unatoč internetu. Nažalost, mora se uočiti i to da mnoge političke institucije
diljem svijeta pokazuju velike ambicije da nadziru novinske agencije i koriste
se njima kako bi utjecali na medije.

Keywords

neovisnost; profitabilne novinske agencije; funkcija javnog servisa

Hrčak ID:

22969

URI

https://hrcak.srce.hr/22969

Publication date:

20.6.2006.

Article data in other languages: english

Visits: 2.145 *