Skip to the main content

Original scientific paper

Tropi u novinskim naslovima

Ivan Ivas


Full text: croatian pdf 240 Kb

page 9-34

downloads: 3.763

cite


Abstract

U članku se razmatra figurativnost u novinskim naslovima uopće i posebno
tropi, s ciljem da se pridonese osvještavanju njihovih mogućih uloga i da se
upozori na odgovornost njihove upotrebe. Naslov je određen kao donekle autonomna
vrsta teksta koja pripada žanru takozvanih malih tekstova, s izrazitim
autoreferencijalnim obilježjima. Figure u naslovima više djeluju u sklopu njihove
pragmatičke nego semantičke funkcije. No te dvije funkcije teško je razgraničiti
u glavnom zadatku naslova – da privuče pozornost i organizira razumijevanje
naslovljenog teksta. Tropi u novinskim naslovima obično nisu
novi, češće se javljaju u naslovima takozvanih mekih vijesti i obično ih nema u
dugim naslovima. Uloge tropa u naslovima ilustrirane su primjerima svrstanim
u podvrste tropa, koji su definirani kao različite vrste zamjene običnog izraza
manje običnim: zamjene po sličnosti (metafora, usporedba, personifikacija
i antonomazija), zamjene po prostorno-vremenskom i uzročno-posljedičnom
odnosu (metonimija i singdoha), metaforičko-metonimijske zamjene (perifraza
i opisi tjelesnih kretnji), zamjene po suprotnosti (ironija), zamjene po
jačini (hiperbola) te dvosmislice i aluzije. Komentiran je čest postupak označivanja
tropa navodnicama ili kurzivom. Najzastupljeniji trop je metafora; asteizam
i litota vjerojatno su rijetki zbog sklonosti publicističkog funkcionalnog
stila (i naslovljavanja naročito) isticanju negativnosti i pojačanju. Imanentno
figurativan zbog svojeg privilegiranog položaja u odnosu na naslovljeni tekst i
svoje izloženosti, naslov s tropom obavlja svoje uloge ujedno implicitno i pojačano.
Zato je naročito potrebno svratiti pozornost na odgovornost u naslovljavanju
uopće, a naročito u figurativnom. Tropi, kao i druge figure, mogu biti
upotrebljeni tako da povećaju informativnost naslova i da duhovitom dosjetkom
uspostave ozračje pogodno za komunicaranje, ali mogu poslužiti i kao jako sredstvo izražavanja i potvrđivanja stavova, pa i za poricanje tuđeg identiteta
porugom.

Keywords

tropi (stilistika); novinski naslovi; figurativnost (stilistika); stilske figure

Hrčak ID:

22999

URI

https://hrcak.srce.hr/22999

Publication date:

28.11.2004.

Article data in other languages: english

Visits: 6.301 *