Skip to the main content

Review article

Lutkarski izraz u teatrabilnim oblicima folklora

Teodora Vigato ; Sveučilište u Zadru, Odjel za izobrazbu učitelja i odgojitelja predškolske djece, Zadar, Hrvatska


Full text: croatian pdf 322 Kb

page 147-165

downloads: 2.586

cite


Abstract

U ovom radu autorica polazi od poznatih folklornih lutaka: ručnih lutaka, marioneta, lutaka u kazalištu sjena, ali lutkarski izraz prepoznaje i u drugim folklornim oblicima: opredmećenu čovjeku, maskama koje se odvoje od igrača i animiraju uz pomoć konca te u krpenim bebama koje zamjenjuju novorođeno dijete u svadbenim igrama. Uspoređuje znakovni sustav folklornih lutkarskih igara s umjetničkim lutkarstvom i znakovima koji su nazočni u glumačkom kazalištu. Ona smatra da folklornu lutku čini najprije lutkovnost, tj. nešto čega nema u glumačkom izrazu: pokretanje lutke/predmeta u ritmu i odnos lutkara/igrača prema lutki. U drugu skupinu znakova ubrojila je govor lutkara koji nije nužan za ostvarivanje folklorne lutkarske igre. Iz analize tekstova za lutkarska uprizorenja uočila je kako tekstovi nemaju pravi sukob, nema završetka i postupci se ponavljaju. Kao poseban znak izdvaja kostim jer se lutka sastoji od drvene konstrukcije u obliku križa na koju se oblači kostim, ali spominje i kostim igrača/lutkara kao poseban znak, jer se igrač ne skriva iza paravana već je lutkin ravnopravan partner, zatim pozornicu, koja ima svoje posebno mjesto u folklornom izrazu i na kraju jasno razdvaja lutku od rekvizita. U folklornom lutkarstvu stalno se miješaju znakovni sustavi glumačkog i lutkarskog izraza pa autorica napominje kako je upravo spajanje različitih znakovnih sustava često u suvremenom lutkarstvu.

Keywords

folklorno kazalište; folklorno lutkarstvo; znakovi

Hrčak ID:

23274

URI

https://hrcak.srce.hr/23274

Publication date:

19.12.2007.

Article data in other languages: english

Visits: 3.860 *