Original scientific paper
https://doi.org/10.17234/SocEkol.30.1.3
U kolopletu (post)modernosti: studentska perspektiva brze i etičke modne potrošnje
Ivana Brstilo Lovrić
orcid.org/0000-0003-0969-7409
; Odjel za sociologiju, Hrvatsko katoličko sveučilište, Ilica 242, 10 000 Zagreb
Marta Šuća
orcid.org/0000-0003-3983-3264
Paula Zujić
orcid.org/0000-0001-5638-1832
Abstract
Ovaj rad tematizira nedovoljno istraženu modnu potrošnju iz hrvatskoga konteksta. S obzirom na to da je u referentnoj literaturi istaknut aktivni modni interes studenata, njih 24 uključeno je u provedbu kvalitativnoga istraživanja metodom fokus grupe održane u četiri navrata sredinom 2020. Opći cilj bio je istražiti studentske modne prakse u svakodnevici s posebnim osvrtom na principe brze i etičke modne potrošnje kako bi se utvrdilo prema kojem se modelu profiliraju. Iako sudionici istraživanja nisu raspolagali s konkretnim saznanjima o (ne)etičnim praksama modnih trgovina te su u pravilu konzumirali brzu modu, iskazali su otvorenost naspram etičkih proizvoda smatrajući kako moda ne bi trebala biti platforma ugnjetavanja uključenih aktera. Nalazima je detektirano i postojanje (post)modernoga potrošačkoga sukoba tako što su se sudionici okarakterizirali modnim individualistima koji su istodobno slijedili modne trendove uz opće negiranje utjecaja na vlastite potrošačke izbore dok su se u većini inspirirali modnim sadržajima s društvenih mreža, iz okoline te iz različitih medija. Razvivši listu modnih ulaganja kombinirali su kvalitetu i kvantitetu, nerijetko se otkrivajući masovnim ekskluzivistima. Pokazana slojevitost i hibridnost studentske modne potrošnje u konačnici je interpretirana u kontekstu (post)moderne životno-stilske ambivalentnosti te je ukazana potreba za većom edukacijom i društvenim angažmanom studenata na ovu temu.
Keywords
modna potrošnja; brza i etička moda; studenti; Hrvatska; (post)modernost
Hrčak ID:
256293
URI
Publication date:
22.4.2021.
Visits: 2.609 *