Skip to the main content

Preliminary communication

https://doi.org/10.3935/ljsr.v27i3.284

ZNAČAJ ODNOSA STRUČNJAKA I KORISNIKA TE STRUČNIH POSTUPAKA U PREVENCIJI BJEGOVA MLADIH IZ ODGOJNIH USTANOVA

Gabrijela Ratkajec Gašević ; Faculty of Education and Rehabilitation Sciences, University of Zagreb, Zagreb, Croatia
Sanja Lampert ; Center for Education of Children and Youth Rijeka
Ivana Maurović ; Faculty of Education and Rehabilitation Sciences, University of Zagreb, Zagreb, Croatia


Full text: croatian pdf 680 Kb

page 415-448

downloads: 578

cite


Abstract

Bjegovi mladih često se spominju kao gorući problem u odgojnim ustanovama. Uz fenomenološke aspekte i čimbenike koji doprinose ovoj pojavi, a koji su već istraženi kroz znanstvena istraživanja, ovaj rad usmjeren je na odnos mladih koji imaju iskustvo bijega iz odgojnih ustanova sa stručnjacima, primarno odgajateljima. Postojeća istraživanja ukazuju na značaj odnosa korisnika i stručnjaka pri čemu se nekvalitetan odnos povezuje s razlozima zbog kojih mladi bježe, a dobar odnos sa zaštitnim čimbenicima koji sprječavaju mlade u bijegu te, općenito, kao čimbenik koji doprinosi uspjehu tretmana. Ovaj rad ima za cilj predstaviti kako mladi doživljavaju odnos sa stručnjacima te koje postupke stručnjaka identificiraju kao potencijalno korisne i učinkovite u prevenciji bjegova iz ustanove. Tako je u radu fokus na značaju i mogućnostima profesionalno pomažućeg odnosa između stručnjaka i mlade osobe s ciljem sprječavanja pojave bjegova mladih iz odgojnih ustanova. Predstavljena je perspektiva 15 mladih s iskustvom bijega iz odgojnih ustanova. Primijenjena je tehnika polustrukturiranog intervjua za prikupljanje podataka, a za obradu podataka tematska analiza. Kao rezultat tematske analize, u kojoj su kao okvir određene tri teme, prepoznato je 12 kategorija i 57 kodova. Rezultati ovog istraživanja ukazuju da su odnosi korisnika i odgajatelja složeni i višerazinski. Mladi odnose doživljavaju pretežno pozitivno, a ovise i o postupcima odgajatelja, ali i o njihovim postupcima. Postupke odgajatelja koje su mladi doživjeli nakon povratka iz bijega moguće je podijeliti na one koji se događaju neposredno nakon povratka iz bijega ili s vremenskim odmakom. Dominantna intervencija nakon povratka iz bijega je razgovor o bijegu, koji sadrži elemente prikupljanja podataka o tijeku bijega, stjecanje uvida u razloge bijega, osvještavanje posljedica te dijeljenje savjeta. Uz razgovor, mladi navode i nastupanje posljedica, koje uključuju zabranu izlazaka, ukidanje povlastica i izolaciju. Rezultati rasvjetljuju kako odnos mladih i stručnjaka može postati važna pretpostavka u prevenciji bjegova mladih iz odgojnih ustanova.

Keywords

bjegovi mladih; odgojne ustanove; postupci stručnjaka u slučaju bjegova mladih; preporuke mladih.

Hrčak ID:

256486

URI

https://hrcak.srce.hr/256486

Publication date:

18.4.2021.

Article data in other languages: english

Visits: 1.714 *