Skip to the main content

Original scientific paper

https://doi.org/10.5513/JCEA01/22.2.2946

Model za podršku odlučivanju izbora sorte šljive zasnovan na fuzzy logici

Aleksandar MAKSIMOVIĆ ; Institute for Scientific Research and Development Brcko district BiH, Bulevara mira 32, 76100 Brčko district, Bosnia and Herzegovina
Adis PUŠKA ; Institute for Scientific Research and Development Brcko district BiH, Bulevara mira 32, 76100 Brčko district, Bosnia and Herzegovina
Branka ŠAKIĆ BOBIĆ ; University of Zagreb Faculty of Agriculture, Svetošimunska 25, 10000 Zagreb, Croatia
Zoran GRGIĆ ; University of Zagreb Faculty of Agriculture, Svetošimunska 25, 10000 Zagreb, Croatia


Full text: english pdf 824 Kb

page 450-461

downloads: 216

cite


Abstract

Izbor odgovarajuće sorte voća je jedan od najvažnijih čimbenika kod podizanja novih voćnjaka. Potrebno je odabrati sortu koja će dati najbolje rezultate da bi se ispunili ciljevi ulaganja. Ovaj rad je ponudio inovativni model za podršku odlučivanju pri izboru sorti šljiva zasnovan na ekspertnom odlučivanju i fuzzy logici. Pri tome je korištena fuzzy MARCOS (Measurement Alternatives and Ranking according to COmpromise Solution) metoda. Istraživanje je provedeno s ciljem poboljšanja proizvodnje šljive u Bosni i Hercegovini (BiH). Za postizanje ovog cilja korištena su znanja stručnjaka iz Republike Srbije, jer je to trenutno treća zemlja u svijetu po proizvodnji šljive i brendirali su brojne sorte šljiva. Rezultati dobiveni korištenjem ovog modela pokazali su da se dvije sorte šljiva naročito izdvajaju od drugih, a to su sorte Čačanska rodna i Stanley. Rezultati su potvrđeni i provedenom analizom osjetljivosti. Najlošije rezultate je ostvarila sorta Šumadijka. Dobiveni rezultati će pomoći pri odabiru sorti šljiva za podizanje novih voćnjaka u BiH kojima bi se ostvarili najbolji nacionalni rezultati u proizvodnji šljive.

Keywords

fuzzy logika; MARCOS metoda; model potpore odlučivanju; sorte šljiva

Hrčak ID:

259564

URI

https://hrcak.srce.hr/259564

Publication date:

29.6.2021.

Article data in other languages: english

Visits: 903 *