Psychological topics, Vol. 30 No. 2, 2021.
Original scientific paper
https://doi.org/10.31820/pt.30.2.10
Interakcija između predznaka i pariteta pri obradi jednoznamenkastih brojeva
Vanja Topić
orcid.org/0000-0003-3035-2229
; Sveučilište u Mostaru, Filozofski fakultet, Mostar, Bosna i Hercegovina
Mia Šetić Beg
orcid.org/0000-0002-1097-9828
; Hrvatsko katoličko sveučilište, Odjel za psihologiju, Zagreb, Hrvatska
Dražen Domijan
orcid.org/0000-0003-2589-3397
; Sveučilište u Rijeci, Filozofski fakultet, Rijeka, Hrvatska
Abstract
Razumijevanje apstraktnih pojmova predstavlja važan izazov za teorijski okvir utemeljene kognicije. Jedna je mogućnost da se apstraktni pojmovi utemeljuju u afektivnim stanjima. U ovome smo radu ispitali hipotezu povezuje li se apstraktni matematički pojam parnosti broja (par – nepar) s pozitivnim i negativnim afektivnim tonom koji je indirektno naznačen predznakom plus i minus. U prvome su eksperimentu ispitanici odgovarali na pitanje je li prezentirani broj paran ili neparan. Kao podražaji prezentirani su cijeli brojevi u rasponu od -9 do 9 bez -5, 0 i 5. Rezultati su pokazali dvosmjernu interakciju između predznaka i parnosti jer su ispitanici bili efikasniji u obradi pozitivnih nego u obradi negativnih parnih brojeva. Također, bili su efikasniji u obradi negativnih nego u obradi pozitivnih neparnih brojeva. U drugome su eksperimentu ispitanici odgovarali na pitanje je li prezentirani broj numerički veći ili manji od 5, pri čemu su trebali ignorirati predznak. Prezentirani su isti podražaji kao i u prvome eksperimentu. Dobivena je složenija trosmjerna interakcija u kojoj su ispitanici bili efikasniji u obradi pozitivnih nego u obradi negativnih parnih brojeva, kao i u prvome eksperimentu, ali taj se efekt pojavio samo za brojeve veće od 5. Rezultati su interpretirani u okviru teorije o korespondenciji polariteta i teorije centralnoga afektivnog utemeljenja.
Keywords
brojevi; parnost; razumijevanje apstraktnih pojmova; utjelovljena kognicija
Hrčak ID:
260482
URI
Publication date:
15.7.2021.
Visits: 2.077 *