Skip to the main content

Original scientific paper

https://doi.org/10.31820/pt.30.2.10

Interakcija između predznaka i pariteta pri obradi jednoznamenkastih brojeva

Vanja Topić orcid id orcid.org/0000-0003-3035-2229 ; Sveučilište u Mostaru, Filozofski fakultet, Mostar, Bosna i Hercegovina
Mia Šetić Beg orcid id orcid.org/0000-0002-1097-9828 ; Hrvatsko katoličko sveučilište, Odjel za psihologiju, Zagreb, Hrvatska
Dražen Domijan orcid id orcid.org/0000-0003-2589-3397 ; Sveučilište u Rijeci, Filozofski fakultet, Rijeka, Hrvatska


Full text: croatian pdf 425 Kb

page 327-349

downloads: 520

cite


Abstract

Razumijevanje apstraktnih pojmova predstavlja važan izazov za teorijski okvir utemeljene kognicije. Jedna je mogućnost da se apstraktni pojmovi utemeljuju u afektivnim stanjima. U ovome smo radu ispitali hipotezu povezuje li se apstraktni matematički pojam parnosti broja (par – nepar) s pozitivnim i negativnim afektivnim tonom koji je indirektno naznačen predznakom plus i minus. U prvome su eksperimentu ispitanici odgovarali na pitanje je li prezentirani broj paran ili neparan. Kao podražaji prezentirani su cijeli brojevi u rasponu od -9 do 9 bez -5, 0 i 5. Rezultati su pokazali dvosmjernu interakciju između predznaka i parnosti jer su ispitanici bili efikasniji u obradi pozitivnih nego u obradi negativnih parnih brojeva. Također, bili su efikasniji u obradi negativnih nego u obradi pozitivnih neparnih brojeva. U drugome su eksperimentu ispitanici odgovarali na pitanje je li prezentirani broj numerički veći ili manji od 5, pri čemu su trebali ignorirati predznak. Prezentirani su isti podražaji kao i u prvome eksperimentu. Dobivena je složenija trosmjerna interakcija u kojoj su ispitanici bili efikasniji u obradi pozitivnih nego u obradi negativnih parnih brojeva, kao i u prvome eksperimentu, ali taj se efekt pojavio samo za brojeve veće od 5. Rezultati su interpretirani u okviru teorije o korespondenciji polariteta i teorije centralnoga afektivnog utemeljenja.

Keywords

brojevi; parnost; razumijevanje apstraktnih pojmova; utjelovljena kognicija

Hrčak ID:

260482

URI

https://hrcak.srce.hr/260482

Publication date:

15.7.2021.

Article data in other languages: english

Visits: 2.023 *