Review article
Uloga ličnosti u bihevioralnom marketingu
Marija Vlahović
; Faculty of humanities and social sciences, University of Zagreb, Zagreb, Hrvatska
Abstract
Potaknute shvaćanjem kako u ljudima postoje karakteristike stabilne u vremenu, koje utječu na njihovo doživljavanje i ponašanje, razvile su se mnoge teorije u području psihologije ličnosti, kao i jedna od najznačajnijih i najpotvrđivanijih – petofaktorski model. Robne marke i potrošački proizvodi također imaju različite karakteristike koje ih određuju. Temeljeno na pretpostavci da će usklađenost karakteristika ljudi i određenih robnih marki dovesti do veće preferencije i odanosti prema njima, razvila se psihologija potrošačkog ponašanja. Postupnim prelaskom u digitalno doba i vrijeme društvenih mreža, napredovale su i marketinške strategije, kao i metode ispitivanja ličnosti. S pojavom digitalnog traga, kao zapisa aktivnosti u digitalnom svijetu, razvio se i bihevioralni marketing – grana kojoj je cilj kreirati učinkovite marketinške kampanje na temelju obrasca ljudskog ponašanja. Mnoga istraživanja su potvrdila postojanje veze između raznih obrazaca ponašanja i osobina ličnosti, pruživši stručnjacima vrijedne informacije za izradu poruka i kampanja posebno skrojenih prema ciljanim skupinama potrošača. Međutim, uz mnoge prednosti bihevioralnog marketinga i persuazivnih poruka, pojavile su se
i mnoge kontroverze i etička pitanja oko manipulacije podatcima i ljudima u svrhu ostvarivanja političkih, financijskih ili osobnih ciljeva.
Keywords
Bihevioralni marketing; digitalni trag; etičnost; ličnost; petofaktorski model ličnosti
Hrčak ID:
264538
URI
Publication date:
30.9.2021.
Visits: 1.377 *