Original scientific paper
https://doi.org/10.5673/sip.59.2.9
Subjektivno iskustvo mjesta i nemjesta na primjeru istraživanja Kuglane i McDonald’sa u Karlovcu
Martina Čoko
orcid.org/0000-0002-7831-3467
; Catholic University of Croatia, Department of Sociology, Zagreb Croatia
Ivana Brstilo Lovrić
orcid.org/0000-0003-0969-7409
; Catholic University of Croatia, Department of Sociology, Zagreb Croatia
Abstract
Ovaj rad donosi empirijske uvide o prostornim kategorijama mjesta i nemjesta iz
iskustvene perspektive sudionika dviju fokus-grupa provedenih 2020. godine. Istraživanjem
se utvrdilo da je Kuglana u Domu HV Zrinski u Karlovcu korespondentna ideji mjesta, dok
McDonald’s odražava karakteristike nemjesta sukladno stajalištima autora Relpha i Augéa, koja
su predstavljala temeljni konceptualni okvir rada. Sudionici su portretirali Kuglanu kao mjesto
od osobnoga i zajedničkoga značenja, s kojim su se emotivno povezali na razini uspomena,
aktivnosti i uloga opisujući je kao dom gdje se osjećaju pripadno, sigurno i opušteno, odnosno
kao insajderi. McDonald’s je pak opisan kroz odsutnost dubljih značenja i uspomena te
minimalne socijalne odnose, potvrđujući nemjesto kao neosobnu kategoriju u kojoj sudionici
funkcioniraju kao autsajderi. Kritički iskazi sudionika istraživanja istodobno su nadišli idealtipske
konceptualizacije istraživanih primjera (ne)mjesta te su ukazali na trend virtualizacije
prostora na primjeru McDonald’sove fleksibilne implementacije novih tehnologija, konkretno
internetskih platformi za dostavu hrane za vrijeme pandemije bolesti COVID-19. Sukladno
istaknutim nalazima, ovaj je rad aktualizirao slabije istraženu temu u sociologiji i društvenim
znanostima ukazavši na potrebu njenih daljnjih istraživačkih produbljivanja s osvrtom na suvremene
teorijske pristupe.
Keywords
mjesto; nemjesto; Kuglana; McDonald’s; virtualizacija prostora; Hrvatska
Hrčak ID:
265458
URI
Publication date:
12.11.2021.
Visits: 1.882 *