Professional paper
Misterij Boga objave na Sinaju. Ispovijest vjere u događajima knjige Izlaska.
Božo Odobašić
orcid.org/0000-0002-0420-0849
; University of Sarajevo - Catholic Theological Faculty, Sarajevo, Bosnia and Herzegovina
Abstract
Tekst knjige Izlaska (šemôt) nastao je kao izraz vjere u Boga objave na Sinaju.
Narativna građa složena je u JEDP predaji na temelju stare sinajske predaje u većim
cjelinama. U cjelini svi su redaktori više izražavali teološki vid događaja negoli povijesnost
oslobođenja. Knjiga je povijesni credo Izraela u Jahvu otkupitelja (Jahve go ͗ēl) i
Boga Saveza (Jahve habberît).
Vjera Mojsija i naroda u tekstu se izražava glagolskim, hifilnim izričajima
pojmom ͗āman (vjerovati, uzročiti vjerovanje [8x]) i drugim pojmovima koji ukazuju
na doživljaj Jahve, Boga objave, kojemu se može vjerovati. Vjera ( ͗emûnah) je čin povjerenja,
sigurnog oslonca na Boga koji se kao svemoćni i prisutni objavljuje. Njemu se
vjeruje jer je vjeran i istiniti Bog. Objavio je svoju narav / identitet u imenu JHVH kao
Bog otaca koji ispunja obećano oslobođenje.
Mojsije je prvi koji proživljava put do sigurne i nepokolebljive vjere u dijalogu
s Bogom koji mu je na Sinaju objavio svoj identitet, JHVH - Prisutni. Svoj kredibilitet
vjere Mojsije svjedoči narodu po riječi i znamenjima kojima ga je Bog obdario da mu
narod zauvijek vjeruje (19,9). Mojsijeva vjera bila je nužna za rast naroda do vjere u
Boga objave, Jahvu. To je Mojsije nepokolebljivo zasvjedočio u prolazu kroz more Jam
Sûf / LXX - Crveno more, pred narodom koji se našao pred konačnim izborom Jahve za
svojega Boga (14,13.31). U događaju izlaska Jahve je doživljen kao Bog živi, stvoritelj,
osloboditelj, prisutni, djelatni Bog, spasitelj naroda koji je povjerovao Njemu i njegovu
sluzi Mojsiju.
U događaju Saveza jahvistički pisac opisao je Jahvu kao vjernog, milosrdnog
i prisutnog Boga u životu naroda na putu. Druge predaje (E) istaknule su vjeru u tajanstvenog
Boga, svemoćnog, prisutnog u znamenjima i događajima povijesti, a deuteronomistički
Boga prisutnog i djelatnog u događajima, svojim riječima, Dekalogu i
Zakonima, a konačni redaktor svećeničke predaje kao svetog Boga i uvijek djelatnog u
slavljima blagdana subote, Pashe i svetištu.
Cijeli događaj izlaska jest zikkārôn – spomen-čin – ili čin ispovijesti vjere
Izraela u Jahvu Boga, živoga, prisutnoga, svemoćnoga, stvoritelja i osloboditelja iz egipatskog sužanjstva. U događajima se kroz slavlja blagdana, napose Pashe, ponazočuju
i navješćuju Jahvine riječi i djela kojima Izrael vjerom svjedoči da je Jahvin izabrani
narod.
Keywords
Izlazak; vjerovati; vjera; čin vjere; znamenja; Jahve; Bog objave; Bog Saveza; zikkārôn.
Hrčak ID:
266436
URI
Publication date:
1.12.2013.
Visits: 927 *