Skip to the main content

Original scientific paper

Primjeri jednostavnog liturgijskog višeglasja iz Hrvatske u europskom kontekstu

Hana Breko Kustura orcid id orcid.org/0000-0002-3104-3682 ; Odsjek za povijest hrvatske glazbe HAZU, Zagreb, Hrvatska


Full text: croatian pdf 532 Kb

page 3-33

downloads: 1.332

cite


Abstract

Korpus dvoglasnih napjeva jednostavnog višeglasja iz hrvatskih regija obuhvaća relativno veliku skupinu od oko stotinu napjeva, od čega najveći dio pripada ciklusima dvoglasnih misa čiju kontinuiranu prisutnost pratimo u glazbeno-liturgijskim knjigama obalnog područja sve do kraja 18.-19. stoljeća.
Ovaj je rad nastao kao nastavak istraživanja i preliminarnog inventara izvora što ga je 1993. objavio Rudolf Flotzinger, a cilj mu je predstaviti konkretne notne primjere odabranih napjeva u svjetlu novih komparativnih spoznaja.
Nakon uvida u historiografiju pojma tzv. «jednostavnog višeglasja», autorica posebnu pažnju posvećuje novoj analizi dvaju najstarijih primjera iz Hrvatske: zadarskom Sanctusu iz 13. stoljeća u svjetlu nove sondaže njegova tropa, te skupini od pet napjeva Benedicamus domino iz dominikanskog samostana u Starom Gradu (otok Hvar) nalazeći konkretne argumente za smještanje ovih napjeva u kontekst srodnih talijanskih izvora «polifonie semplice».
Primjeri misnih stavaka iz samostana benediktinki u Cresu, te napjevi iz kantuala franjevačkog samostanu u Zadru (Divnić) iz 17. stoljeća potvrđuju tezu da je očiti razlog tako dugog trajanja srednjovjekovnog načina gradnje dvoglasnog stavka upravo u sociološkom konktestu kojemu ovi napjevi pripadaju. Naime, monastičke zajednice franjevaca, dominikanaca i benediktinaca namjerno su njegovale i stvarale nove napjeve vjerne starom srednjovjekovnom načinu gradnje stavka, prilagođujući time repertoar napjeva interpretativnim dosezima sredine u kojoj i za koju su nastajali.

Keywords

jednostavno višeglasje; Zadarski tropirani Sanctus (13. st.); napjevi Benedicamus domino iz Starog Grada na Hvaru (15./16. st.); Tota pulchra es iz kantuala fra Frane Divnića (Zadar); dvoglasni Requiem iz Cresa (18. st.)

Hrčak ID:

24629

URI

https://hrcak.srce.hr/24629

Publication date:

2.6.2008.

Article data in other languages: english

Visits: 2.499 *