Professional paper
https://doi.org/10.5673/sip.59.3.6
Internetske izvedbene umjetnosti u doba pandemije: nužno zlo ili nova kulturna praksa?
Lana Domšić
; University of Applied Sciences Baltazar Zaprešić, Croatia
Barbara Franić
; University of Applied Sciences Baltazar Zaprešić, Croatia
Lucija Marjanović
orcid.org/0000-0002-7592-7236
; University of Applied Sciences Baltazar Zaprešić, Croatia
Abstract
Aktualna kriza uzrokovana virusom SARS-CoV-2 te posljedične mjere ograničavanja
okupljanja, odgađanja javnih nastupa te zatvaranje kulturnih institucija snažno su pogodili
sektor izvedbenih umjetnosti. Koncerti, kazalište i ples podrazumijevaju okupljanje velikog
broja ljudi, tj. mogućnost kolektivnog uživanja u umjetničkim djelima. Ograničenja koja i
dalje traju dovela su stoga do velikih ekonomskih gubitaka, zatvaranja radnih mjesta i ugrožavanja
egzistencije nezavisnih umjetnika.
Istovremeno, digitalni mediji omogućili su prikazivanje brojnih kulturnih sadržaja putem interneta,
te su se pojavili različiti nekonvencionalni načini izvedbi plesnih i kazališnih predstava,
virtualni koncerti i posebna uprizorenja glazbenih događanja. Mrežna kulturna ponuda u
početku je bila besplatna, a s vremenom se uvode i modeli naplaćivanja internetskih izvedbi.
Cilj ovog rada bio je mapirati različite prakse virtualne distribucije izvedbenih umjetnosti u
Hrvatskoj koje su se pojavile kao odgovor na krizu uzrokovanu bolešću COVID-19 te istražiti
stavove korisnika o internetskom prikazivanju izvedbenih umjetnosti i njihovu spremnost na
plaćanje takvih sadržaja. Provedeno istraživanja pokazalo je da su hrvatske kulturne institucije
i nezavisni umjetnici vrlo brzo reagirali i odgovorili na pandemijsku krizu pružanjem raznolikog
internetskog sadržaja. Prema rezultatima ankete, više od polovice ispitanih studenata
konzumiralo je neke od tih sadržaja tijekom razdoblja pandemije, no velika većina internetske
izvedbe smatra lošijom zamjenom za izvedbe uživo i ne iskazuje namjeru praćenja takvih sadržaja
nakon završetka pandemije.
Keywords
kulturni i kreativni sektor; izvedbene umjetnosti; internetske izvedbe; digitalna potrošnja; COVID-19; pandemija; istraživanje korisnika; spremnost za plaćanje
Hrčak ID:
271646
URI
Publication date:
31.1.2022.
Visits: 1.548 *