Review article
https://doi.org/10.47960/2712-0457.2021.2.3.7
Filmska industrija kao segment meke moći država na primjeru Južne Koreje, Kine i SAD-a
Božo Skoko
orcid.org/0000-0002-4028-7128
; Faculty of Political Science, Zagreb, University of Zagreb, Zagreb, Croatia
Marijan Primorac
orcid.org/0000-0003-0188-8331
; Faculty of Humanities and Social Sciences, University of Mostar, Mostar, BiH
Abstract
Posljednjih desetljeća meka moć država postaje sve važniji segment njihova globalnog utjecaja. Naime, dok su nekada veličina teritorija ili broj stanovnika, odnosno ekonomska i vojna moć, definirali globalnu važnost pojedine države, u vremenu globalizacije i manje države postaju međunarodno utjecajni igrači ako posjeduju određenu snagu karizme i šarma, odnosno ako kreiraju globalno relevantne i atraktivne poruke, sadržaje, proizvode ili poteze. Taj se utjecaj sve češće temelji na kulturi, osobito popularnoj, koja ne poznaje granice i zahvaća najširi krug ljudi. Stoga sve veći broj država
ulaže ozbiljna sredstva u jačanje globalne prepoznatljivosti kroz popularnu kulturu, osobito film.
Iako je film od svojih početaka korišten kao promotivno, pa i ideološko sredstvo, posljednjih godina
postaje – s jedne strane važan komercijalni proizvod, koji proizvođačima donosi velike prihode, a s
druge strane izrazito važan segment meke moći države, jer na kreativan i popularan način progovara
o vrijednostima neke zemlje ili kulture, važnim temama, velikanima, povijesnim događajima, načinu
života i sl. U tome kontekstu popularna hollywoodska industrija nema više globalni primat, iako još
uvijek prilično kreira trendove. Uz snažnu filmsku produkciju u Indiji, Južna Koreja postaje sve važniji
globalni igrač. Kina sve više ulaže u vlastitu filmsku produkciju i jačanje meke moći kroz kulturu, a
Turska je postala drugi globalni igrač u proizvodnji televizijskih serija. Stoga ćemo u ovome radu
definirati ulogu filma kao važna segmenta meke moći, analizirati nastojanja SAD-a, Južne Koreje i
Kine te ukazati na trendove i mogućnosti uporabe.
Keywords
meka moć; filmska industrija; popularna kultura; SAD; Kina; Južna Koreja
Hrčak ID:
274659
URI
Publication date:
30.12.2021.
Visits: 1.726 *