Review article
Tri mačke Carolee Schneemann: in memoriam 1939. -2019.
Suzana Marjanić
; Institute of Ethnology and Folklore Research, Zagreb
Abstract
Esej nastoji demonstrirati potencijalnu unifikaciju trijadne animalnosti u okviru
koncepta Deleuzea i Guattarija na primjeru djela Carolee Schneemann, u kojima
je bilježila svakodnevne poljupce sa svojim muškim mačkama Clunyjem i Vesperom.
Zoofilska binomska ikonografija Carolee Schneemann s Vesperom – koja je
preminula 19. srpnja 1999., a čiju je smrt umjetnica obilježila video instalacijom
Vesper’s Pool (Pet poljubaca) koja evocira arhetipove kulturne povijesti vještica i
njihovog životinjskog zaštitnika iz obitelji mačaka – pokriva cjelokupnu trijadnu
životinjskost iz Deleuzea i Guattarijevog koncepta postajanja–živorinjom, koji
uključuje edipsku životinju, arhetipsku životinju i demonsku životinju. Za razliku
od nekih drugih feminističkih umjetnica iz tog razdoblja (drugi val feminizma,
burne revolucionarne šezdesete), Schneemann radije zagovara otvoreno izražavanje
i užitak u seksualnosti nego da ukazuje na žensko tijelo kao žrtvu i objekt
uživanja muškog pogleda. Teoretičarka Kristine Stiles ističe da umjetnica u svojim
radovima nikada nije pristupala nasiljem prema vlastitome tijelu, već je radila na
prezentaciji erotičkoga, seksualnoga, željenoga tijela, tijela kao užitka, veselja, s
obzirom da i umjetnost doživljava kao radost i proslavu ženskoga tijela. U ovom
mačkoradu o mačkama Carolee Schneemann, koristit ću kao izvore njezin autobiografski
zapis o mačkama kao i monografiju njezinih radova.
Keywords
mačke, Carolee Schneemann, umjetnost performansa, performansi s mačkama
Hrčak ID:
276083
URI
Publication date:
15.12.2020.
Visits: 548 *