Review article
https://doi.org/10.21857/9xn31cop7y
Fragmentiranost europskog zračnog prostora: Procjena zasnovana na troškovnoj učinkovitosti
Sanja Steiner
; Hrvatska akademija znanosti i umjetnosti, Zavod za promet, Zagreb, Hrvatska
Zvonimir Rezo
Ružica Škurla Babić
Cristiana Piccioni
Abstract
Zbog varijabilnosti jediničnih cijena Pružatelja usluga u zračnoj plovidbi na različitim područjima europskog zračnog prostora, korisnici zračnog prostora za istu uslugu u zračnoj plovidbi plaćaju različite financijske iznose. Interes korisnika zračnog prostora je ostvariti što niže operativne troškove, pa je čest slučaj da zrakoplov, ukoliko postoji alternativa, leti dužim, ali ekonomski prihvatljivijim rutama kroz jeftinije naplatne zone. Tijekom vremena, primjena takve prakse dovela je do stvaranja različitih poslovnih interesa - što predstavlja kritični problem koji ometa daljnji razvoj zračnog prometa u Europi. Ovaj rad se bavi proučavanjem istraživačkog pitanja je li i ukoliko jest, kako je europski zračni prostor fragmentiran s aspekta troškovne učinkovitosti. Primjenom metodologije prostorne autokorelacije, tj. povezivanjem jediničnih cijena Pružatelja usluga u zračnoj plovidbi s njegovim prostornim položajem u okviru europskog sustava upravljanja zračnim prometom, dobiva se odgovor na postavljeno istraživačko pitanje. Rezultati istraživanja ukazuju da je europski zračni prostor fragmentiran s aspekta troškovne učinkovitosti i da je podijeljen u nekoliko različitih homogenih područja. Pri tom, takva područja karakterizirana su određenom razinom sličnosti susjednih jediničnih cijena, dok jedna naplatna zona predstavlja žarišno područje u smislu svoje neusklađenosti sa susjednim prostornim jedinicama.
Keywords
Upravljanje zračnim prometom; strateško planiranje zračnog prometa; europski zračni prostor; fragmentiranost; troškovna učinkovitost
Hrčak ID:
278500
URI
Publication date:
1.2.2022.
Visits: 1.021 *