Skip to the main content

Review article

https://doi.org/10.21857/9xn31cop7y

Fragmentiranost europskog zračnog prostora: Procjena zasnovana na troškovnoj učinkovitosti

Sanja Steiner ; Hrvatska akademija znanosti i umjetnosti, Zavod za promet, Zagreb, Hrvatska
Zvonimir Rezo
Ružica Škurla Babić
Cristiana Piccioni


Full text: english pdf 1.166 Kb

page 51-59

downloads: 243

cite


Abstract

Zbog varijabilnosti jediničnih cijena Pružatelja usluga u zračnoj plovidbi na različitim područjima europskog zračnog prostora, korisnici zračnog prostora za istu uslugu u zračnoj plovidbi plaćaju različite financijske iznose. Interes korisnika zračnog prostora je ostvariti što niže operativne troškove, pa je čest slučaj da zrakoplov, ukoliko postoji alternativa, leti dužim, ali ekonomski prihvatljivijim rutama kroz jeftinije naplatne zone. Tijekom vremena, primjena takve prakse dovela je do stvaranja različitih poslovnih interesa - što predstavlja kritični problem koji ometa daljnji razvoj zračnog prometa u Europi. Ovaj rad se bavi proučavanjem istraživačkog pitanja je li i ukoliko jest, kako je europski zračni prostor fragmentiran s aspekta troškovne učinkovitosti. Primjenom metodologije prostorne autokorelacije, tj. povezivanjem jediničnih cijena Pružatelja usluga u zračnoj plovidbi s njegovim prostornim položajem u okviru europskog sustava upravljanja zračnim prometom, dobiva se odgovor na postavljeno istraživačko pitanje. Rezultati istraživanja ukazuju da je europski zračni prostor fragmentiran s aspekta troškovne učinkovitosti i da je podijeljen u nekoliko različitih homogenih područja. Pri tom, takva područja karakterizirana su određenom razinom sličnosti susjednih jediničnih cijena, dok jedna naplatna zona predstavlja žarišno područje u smislu svoje neusklađenosti sa susjednim prostornim jedinicama.

Keywords

Upravljanje zračnim prometom; strateško planiranje zračnog prometa; europski zračni prostor; fragmentiranost; troškovna učinkovitost

Hrčak ID:

278500

URI

https://hrcak.srce.hr/278500

Publication date:

1.2.2022.

Article data in other languages: english

Visits: 1.021 *