Preliminary communication
https://doi.org/10.22598/zefzg.2022.1.21
Istraživanje potrošačkog etnocentrizma i ksenocentrizma metodom fokus grupe
Ružica Brečić
orcid.org/0000-0003-3327-2187
; Ekonomski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Zagreb, Hrvatska
Damir Dominiković
orcid.org/0000-0002-3463-2829
; Henkel Croatia, 10 000, Zagreb, Hrvatska
Abstract
Svrha ovog rada jest istražiti entnocentrično i ksenocentrično ponašanje potrošača kako bi se objasnilo zašto neki potrošači imaju predrasude prema domaćim ili inozemnim proizvodima čak i kada postoje inačice iste ili slične kvalitete. Primarni podatci prikupljeni su metodom fokus grupe u kojoj su sudjelovale ispitanice različitih dobnih skupina. Rezultati istraživanja pokazali su kako snažan etnocentrizam kod starijih potrošača djeluje kao značajna prepreka u prihvaćanju novih marki inozemnih proizvoda. U slučaju srednje dobne skupine, potrošači se koriste zemljom podrijetla proizvoda kao pokazateljem kvalitete proizvoda i jednako su skloni i domaćim i inozemnim markama. U slučaju mlađe dobne skupine primjetan je ksenocentrizam, gdje stranost signalizira komparativno veću kvalitetu proizvoda, status i simbol poželjnog „zapadnjačkog“ stila života. Rezultati ovog istraživanja mogu pomoći marketinškim stručnjacima pri segmentaciji tržišta, pozicioniranju domaćih i inozemnih marki te oblikovanju uspješnih marketinških strategija za kategorije proizvoda široke potrošnje.
Keywords
etnocentrizam; ksenocentrizam; identitet marke; kvalitativno istraživanje; fokus grupe
Hrčak ID:
280440
URI
Publication date:
15.7.2022.
Visits: 966 *