Skip to the main content

Review article

https://doi.org/10.21857/y54jofvrxm

POVEZANOST VREMENA PROVEDENOG PRED ZASLONOM DIGITALNIH UREĐAJA I IZVRŠNIH FUNKCIJA - PREGLED LITERATURE

MAJA KUĆAR
SANJA ŠIMLEŠA


Full text: croatian pdf 575 Kb

page 245-277

downloads: 236

cite

Full text: english pdf 575 Kb

page 245-277

downloads: 86

cite


Abstract

Sve se više pažnje pridaje interakciji djece i digitalne tehnologije, posebice u kontekstu posljedica ekstenzivne izloženosti zaslonima na dječje kognitivno, emocionalno ili drugo funkcioniranje. Cilj je ovog rada pružiti pregled postojeće literature koja problematizira izloženost zaslonima i tehnologiji (prvenstveno pametnim telefonima) u kontekstu kognitivnih, točnije izvršnih funkcija. Izvršne se funkcije odnose na najkompleksnije radnje koje kognitivni sustav izvodi poput planiranja, donošenja odluka i inhibicije. Brojna su istraživanja više ili manje uspješno u vezu dovela vrijeme provedeno pred zaslonom i izvršne funkcije djece, ali i odraslih. Velik broj autora izvještava o negativnom utjecaju vremena provedenog pred zaslonom na izvršne funkcije, ali nezanemariv broj autora izvještava o izostanku značajnog utjecaja, a neki čak i o pozitivnim učincima. Sam utjecaj vremena pred zaslonom ili sama fizička prisutnost pametnog telefona, mogu se promatrati u kontekstu neposrednih i dugoročnih učinaka na izvršno funkcioniranje. Ovisno o odabranom fokusu tih istraživanja, ona se metodološki bitno razlikuju, kao i teorijske implikacije njihovih rezultata. Pregledni rad sažima ograničenja postojećih istraživanja u ovom području na koja se često upozorava u literaturi. Pritom, najveće je ograničenje sama operacionalizacija
vremena pred zaslonom. U radu su predložene smjernice za buduća istraživanja u ovom
području.

Keywords

Vrijeme pred zaslonom; izvršne funkcije; korištenje pametnog telefona; digitalni uređaji; dječji razvoj; kognitivni razvoj.

Hrčak ID:

289583

URI

https://hrcak.srce.hr/289583

Publication date:

28.12.2022.

Article data in other languages: english

Visits: 606 *