Arti musices, Vol. 53 No. 2, 2022.
Original scientific paper
https://doi.org/10.21857/moxpjh123m
Između valova, vrpci i brazda: zagrebački profesionalni glazbenici 1930-ih i sablast mehaničke glazbe
Mojca Piškor
; Academy of Music, University of Zagreb, Zagreb, Croatia
Abstract
Članak je pokušaj interpretacije višeslojnih procesa transformacije radne svakodnevice i uvjeta rada profesionalnih glazbenika u turbulentnim vremenima velike gospodarske krize tridesetih godina 20. stoljeća koja je bila dodatno produbljena sve većom prisutnošću mehaničke glazbe (gramofonskih ploča, radijskih programa i zvučnog filma) u prostorima koji su prethodno bili isključivo rezervirani za izvedbe glazbe uživo. Početak dvadesetih godina 20. stoljeća vrijeme je prvih ozbiljnijih pokušaja sindikalnog udruživanja profesionalnih glazbenika u cilju zajedničke solidarne borbe za bolje uvjete rada i širi društveni ugled glazbeničke profesije. Središnja je organizacija jugoslavenskih glazbenika međuratnog razdoblja bio Savez muzičara Kraljevine Srba, Hrvata i Slovenaca, a njegovo mjesečno glasilo Muzičar središnjim je izvorom istraživanja na kojemu počiva ovaj rad. Iskustva, perspektive i diskursi međuratnih zagrebačkih profesionalnih glazbenika koji se oblikuju u člancima Muzičara fokusom su analiza i interpretacija koje donosi ovaj članak. Apostrofirajući njihove glasove, autorica nastoji pridonijeti nijansiranijem razumijevanju »Janusova lica« tehnologija elektroakustičkog prijenosa i reprodukcije glazbe, a time i širenju perspektiva postojećih historiografskih opisa lokalne diskografi je, filma i radija, u kojima su življena iskustva »običnih« glazbenika – preko čijih se života izravno prelamaju dalekosežne posljedice uvođenja novih tehnologija – nerijetko marginalizirana ili u potpunosti izostavljena.
Keywords
glazba kao rad; mehanička glazba; gramofonske ploče; radio; zvučni film; sindikati glazbenika; radnička prava glazbenika
Hrčak ID:
291453
URI
Publication date:
16.1.2023.
Visits: 824 *