Skip to the main content

Original scientific paper

https://doi.org/10.20901/pm.60.1.04

Nova generacija klimatskih aktivista? Tipologija i neke determinante sudjelovanja u Fridays for Future prosvjedima hrvatskih srednjoškolaca

Jelena Puđak ; The Institute of Social Sciences Ivo Pilar
Ksenija Klasnić orcid id orcid.org/0000-0001-9362-6739 ; Faculty of Humanities and Social Science, University of Zagreb
Tijana Trako Poljak orcid id orcid.org/0000-0002-0846-2889 ; Faculty of Humanities and Social Science, University of Zagreb


Full text: croatian pdf 366 Kb

page 83-114

downloads: 383

cite


Abstract

U radu donosimo rezultate empirijskog istraživanja kojem je cilj bio ispitati‎ oblike podrške i sudjelovanja hrvatskih srednjoškolaca u prosvjedima za klimu ‎“School Strike for Climate Hrvatska”, kao i neke individualne i kontekstualne‎ determinante njihovih stavova i sudjelovanja. Istraživanje je provedeno‎ metodom online ankete 2020. i 2021. godine na prigodnom uzorku završnih ‎razreda hrvatskih srednjih škola (N=534). Rezultati pokazuju da je oko 8% ‎učenika bilo na neki način aktivno povezano s pokretom. Pomoću analize‎ glavnih komponenata utvrđena su tri tipa stavova učenika prema prosvjedu ‎i prosvjednicima, nazvana: “borbeni stavovi za zaštitu okoliša”, “univerzalno aktivistički ‎stavovi” i “podržavateljski stavovi”. Dodatno, multivarijatnom ‎analizom testiran je efekt socio-demografskih obilježja zajedno s konstruktima‎ percepcije kolektivne učinkovitosti, ekološke zabrinutosti, ekološkog ‎svjetonazora te stavova o Greti Thunberg kao inicijatorici globalnog pokreta ‎Fridays for Future na utvrđene stavovske strukture. Pokazalo se da su uključene‎ determinante statistički značajni prediktori, ali ne na isti način za svaku‎od tri stavovske dimenzije.‎

Keywords

Fridays for Future Hrvatska; School Strike for Climate Hrvatska; klimatski prosvjedi; tipologija aktivista

Hrčak ID:

300934

URI

https://hrcak.srce.hr/300934

Publication date:

27.4.2023.

Article data in other languages: english

Visits: 1.207 *