Skip to the main content

Preliminary communication

https://doi.org/10.17818/EMIP/2023/1.5

MENADŽERSKE PERCEPCIJE IZVOZNIH BARIJERA: UVID DOBIVEN ANKETOM PROVEDENOM U ICT TVRTKAMA NA KOSOVU

Zef Dedaj orcid id orcid.org/0000-0002-8421-4414 ; Kosovo Investment and Enterprise Support Agency (KIESA), Ministry of Industry, Entrepreneurship and Trade, Kosovo
Besnik A. Krasniqi ; University of Prishtina, Kosovo Academy of Sciences and Arts


Full text: english pdf 900 Kb

page 93-111

downloads: 196

cite


Abstract

U ovom istraživanju ispituju se menadžerske percepcije izvoznih barijera kosovskih ICT tvrtki i predlažu strategije. U tu svrhu u istraživanju je provedena anketa među vlasnicima ili menadžerima ICT tvrtki na Kosovu. Analizirani su podaci prikupljeni online upitnikom na platformi Qualtrics. Rezultati ankete otkrivaju četiri značajne izvozne barijere: vanjske institucionalne barijere, kao što je vizni režim za građane Kosova za posjet tvrtkama u EU i pristup međunarodnim tržištima, pitanja financiranja za povećanje i rast i za prepreke u ljudskim resursima, te poteškoće u dobivanju sveobuhvatnih informacija o ciljanim tržištima i pronalaženje pravog partnera. Nalazi faktorske analize grupiraju izvozne barijere u četiri skupine: (1) formalne i neformalne institucije; (2) informacije o tržištu i umrežavanje; (3) vještine, tehnički kapaciteti i standardi kvalitete i (4) međunarodno brendiranje, vizni režim i nedostatak državne potpore. Nalazi će pomoći jačanju potencijala rasta ICT sektora, rješavanju njihovih potreba i podizanju političke svijesti o važnosti ICT sektora za stvaranje radnih mjesta i gospodarski rast. Ovo istraživanje pruža praktične implikacije i prijedloge strategija za vladu, poslovna udruženja i ICT tvrtke.

Keywords

Menadžerske percepcije; izvozne barijere; institucionalne barijere; ICT; Kosovo; Analiza glavnih faktora

Hrčak ID:

303594

URI

https://hrcak.srce.hr/303594

Publication date:

7.6.2023.

Article data in other languages: english

Visits: 533 *