Preliminary communication
https://doi.org/10.32984/gapzh.14.1.6
Izazovi prava na obrazovanje djece u ispunjavanju ciljeva održivog razvoja
Sandra Fabijanić Gagro
orcid.org/0000-0003-3992-8618
; University of Rijeka, Faculty of Law
*
* Corresponding author.
Abstract
Države članice UN-a u rujnu 2015. godine prihvatile su tzv. 'akcijski plan za ljude, planet i napredak' – Agendu 2030 za održivi razvoj. Kroz 17 ciljeva i 169 podciljeva Agenda nastoji okončati nejednakost, siromaštvo i glad, pridonijeti izgradnji miroljubivih, pravednih i uključivih društava, promovirati i štititi ljudska prava, promicati ravnopravnost spolova i osnaživanje žena i djevojčica te osigurati održivu zaštitu planeta i njegovih prirodnih resursa. Između ostalog, Agenda nastoji osigurati i uključivo i pravedno kvalitetno obrazovanje te promicati mogućnosti cjeloživotnog učenja za sve (cilj 4.). Izvješća UN-a o ciljevima održivog razvoja dijelom sadržavaju uznemirujuće podatke o izazovima u obrazovanju djece, dio kojih će se obraditi u ovom radu. Pandemija virusa COVID-19 u proljeće 2020. godine potpuno je zatvorila škole i dovela do poremećaja svakodnevne rutine djece, izloženosti višestrukim oblicima nasilja i iskorištavanja, uznemirujućeg osjećaja nesigurnosti i stresa, što je sve zajedno produbilo i krizu u obrazovanju. Pandemija je službeno gotova, ali izazovi su i dalje brojni. Procjenjuje se i da se dio djece nikada neće vratiti u obrazovni sustav. Bit će potrebne godine za smanjenje stope porasta ekstremnog siromaštva. Očekuje se i da će današnje generacije biti pod velikim utjecajem klimatskih promjena, što će se zasigurno odraziti i na obrazovanje. Posebno je teško održavati učinkovit obrazovni sustav u situacijama oružanih sukoba; uz ostale psiho-socijalne i/ili fizičke poražavajuće utjecaje na djecu, svaki od njih nesumnjivo stvara ili produbljuje krizu obrazovanja. Stoga je u fokusu ovoga rada analiza nekoliko aktualnih izazova u obrazovanju s kojima se danas susreće međunarodna zajednica i njihov utjecaj na ostvarenje ciljeva održivog razvoja.
Keywords
obrazovanje, prava djece, održivi razvoj, Agenda 2030
Hrčak ID:
310075
URI
Publication date:
24.11.2023.
Visits: 992 *