Review article
https://doi.org/10.56954/bg.18.1.2
Postupci skladanja u solo pjesmama ciklusa Mädchengestalten op. 42 i Verwandlung op. 37 kao prilog ocrtavanju skladateljske poetike Dore Pejačević
Davorka Radica
Abstract
U opusu hrvatske skladateljice Dore Pejačević, posebno mjesto zauzimaju solo pjesme, koje otvaraju mogućnosti za produbljivanjem umjetničkog izraza. Na primjeru pjesama iz ciklusa Mädchengestalten op. 42 i Verwandlung op. 37, u radu su istaknuti postupci skladanja koji su osobito podređeni meditacijskom pristupu odabranim pjesničkim uradcima i dosezanju stanja uvelike odmaknutih od kasno-romantičarskih tendencija. U tom smislu se glazbeni jezik Dore Pejačević može okarakterizirati kao sintetski, budući da se na poseban način nadograđuje, kako impresionističkim, tako i ekspresionističkim elementima. Pored kromatiziranja i zgušnjavanja akordnog tijeka, te zahvaćanja udaljenih tonaliteta, u ukupnom je izričaju naglašen i koloristički tretman glazbenih komponenti, kao i evolucijski postupci koji su europsku glazbu doveli do prevazilaženja tonaliteta. Ti su postupci vidljivi u emancipiranju kromatskih neakordnih tonova, polarnim odnosima akorda, statičnim harmonijama i atonalitetnim odsječcima koji proizlaze iz polifonizacije kromatiziranih unutarnjih dionica. Očuvanje jedinstva forme uz spomenuto sintetsko bogatstvo, posebno je skladateljsko umijeće koje se ističe i kao najznačajnija odlika hrvatske skladateljice.
Keywords
Dora Pejačević, Mädchengestalten, Verwandlung, postupci skladanja
Hrčak ID:
312005
URI
Publication date:
1.12.2023.
Visits: 575 *